Kom ihåg mig?

Varför synkar inte mitt ljud i Adobe Premiere?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-07-10, 10:28 #1
Hellsings avatar
Hellsing Hellsing är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Medlem
Hellsings avatar

Standard Varför synkar inte mitt ljud i Adobe Premiere?

Sitter och klipper lite film i Premiere och stöter på problem. Har spelat in video och ljud separat med hjälp av en HD-kamera och en diktafon med tillhörande slipsmikrofon.

Tar in både video- och ljudspår i Premiere och synkar dessa (jag har klappat händerna under inspelningen). När jag har synkat spåren så gott jag kan i tidslinjen ser allt riktigt bra ut i början av klippet. Jag markerar då båda spåren och väljer sedan "link" för att de fortsatt skall hålla samman.

Innan jag exporterar filmen ser jag att efter ca 60 sekunder så börjar ljudet falla ur synk. Efter 5 minuter ligger det cirka 1-2 sekunder fel, vilket känns otroligt irriterande och är tillräckligt för att det inte ska se proffsigt ut. Trodde först att det var lagg i Premiere´s editerings fönster och exporterade, men problemet följer med ut i det slutgiltiga resultatet.

Ljudspåret är wma och videon är mp4.

Den enda lösningen jag har kunnat tänka mig är att efter var 60e sekund i tidslinjen klippa ljudspåret och ta bort några frames och justera manuellt... problemet med detta är att det är väldigt tidsödande på ett filmklipp som är totalt 30-45 minuter.

Jag är noob i videovärlden än så länge så jag hoppas att någon mer erfaren kan ge mig lite hints vad jag ska leta vidare efter eller testa med...
Hellsing är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-10, 12:12 #2
Hellsings avatar
Medlem

Medlem
Hellsings avatar

Hej och hå!

Lyckades av en ren slump lösa problemet. Tydligen är det olika inspelningshastigheter på min kamera och diktafonen... genom att höja farten med 0,15% på ljudspåret vart synkningen perfekt genom hela klippet

Udda! Som lekman trodde man ju att 1 sekund var 1 sekund... oavsett vilken utrustning som spelade in.
Hellsing är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017