Citat:
Ursprungligen postat av emilv
Vad är det som är flaskhalsen i din applikation? Är det disk, RAM-minne, bandbredd...? Hur mycket kräm drar en "kund"? Är en kund en besökare som loggar in på sidan varje vecka och läser ett dokument eller är en kund ett företag som hostar 100 filmer á 1000 besökare per film om dagen?
En VPS är som en dedikerad server fast med sämre prestanda. Du delar den fysiska maskinen flera andra kunder. Hur många andra beror på VPS-leverantör, och hur bra det går beror på hur mycket leverantören säljer över vad hårdvaran klarar av.
Backup och underhåll får du oftast förhandla om separat. Underhållet på en VPS tar lika mycket arbetskraft som underhållet på en dedikerad server. En dedikerad server är på det planet detsamma som en VPS.
|
Nu har jag inte räknat på det, men lite beroende på leverantör så är en VPS dyrare i förhållande till prestanda än vad en dedikerad server är. Jämförelsevis så kan vi ta den leverantör jag använder:
VPS 185kr / månad 512 ram, 20gb hdd och en c2d prolle.
Dedikerad runt 750spänn, 250gb lagring 2gb ram och en quadcore.
Skillnaderna är hyfsat stora kan jag tycka. Om man ser till vad du ska köra på den så hade jag rekomenderat en dedikerad maskin, javabaserade appservrar har en tendens att kräva en del kräm för att fungera bra. Om du sedan ska ha en streamingserver ovanpå det, som säkert inte tar så mycket resurser i sig, men beroende på jobb och antalet användare så kommer den nog kräva lite den med.