FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ok jättebra.
Dock upptäckte jag om jag satte webbservern som ägare så förlorade jag själv skrivrättigheter via FTP. Jag behöver både två. Jag har tidigare använt detta för att skapa en grupp och en användare: groupadd www-pub adduser –ingroup www-pub NN Så hur fixar jag så att denna användaren NN äger och har rättigheter till allt och sedan kan webbservern även äga vissa mappar och filer. Kan mappar och filer ha flera ägare? Googlade lite men hittade inget svar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Kataloger och filer kan bara ha en ägare men via grupper kan man låta flera användare få access till filerna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag undviken att använda FTP av den här anledningen ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag tycker att /var/www och alla underkataloger och filer ska ägas av användaren www-pub och gruppen www-pub som jag skrev i guiden (inte www-data, alltså webbservern).
MEN, det krävs ofta att man ger PHP eller webbservern rättigheter att skriva till vissa filer eller mappar (vi tar exemplet "wp-content" i WordPress), och då föreslår jag att du gör så här: Kod:
chown -R www-pub:www-data wp-content Sedan måste du också ange vilka rättigheter ägaren och användarna i ägargruppen ska ha -- de kan nämligen skilja sig åt. Det gör du med kommandot chmod: Kod:
chmod -R g+w wp-content (Jag brukar aldrig använda siffror för chmod, det är obegripligt för mig.) Du kan också skriva exempelvis Kod:
chmod -R o-wx wp-content För att se vilka rättigheter filerna och mapparna har, kör kommandot "ls -l" och titta på de första kolumnerna. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|