Kom ihåg mig?

Tekniska frågor rörande Loopia Autobahn (NginX server)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-25, 23:48 #2
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Hej Jim, tack för senast och hoppas det är bra med dig! ( Espero que todo esta bien con tu hijo y tu mujer )

Nginx har ingen motsvariget till .htaccess, så långt jag vet har endast Apache och LiteSpeed (begränsat stöd på LiteSpeed) stöd att lägga filer med namnet, .htaccess i foldrars rot.

I mina ögon har Loopia felkonfigat Nginx, jag har kört Nginx under flera år till att förse 120 000 forum med fullt sprut på bilder, css och statiska filer via 2 stora diskservrar med stora jbods vardera och som genom parallellt filsystem skapar ett RAID1 dem emellan. Om en disk server med tillhörande diskarray går ner är allt uppe ändå. (Vilket filsystem? Hemligt )
Och de problem du nämner:
1 Det sätts inga som helst expires headers(!)
2 css och js skickas inte som gzip
3 Ibland hämtas inte filen. (!!)

Är några problem jag aldrig har haft på något sätt. Så jag förvånas över problemen och jag förvånas över att man inte gzippar, i nginx ska man ha tex. configen:

## Compression
gzip on;
gzip_buffers 16 8k;
gzip_http_version 1.0;
gzip_comp_level 9;
gzip_min_length 0;
gzip_types text/plain text/html text/css image/x-icon image/png;
gzip_vary on;

Du som användare kan göra absolut noll när det gäller att ändra eller modifiera Nginx's config eller inställningar.

Jag är medveten om att du och jag som du vet är konkurrenter, men jag delar ändå gärna med mig av mina erfarenheter till dig och jag tycker du ska börja titta på dedikerade servrar och VPS:er i molnmiljöer, även om du inte idag kan hur det fungerar måste du en dag lära dig och den dag du tar steget kommer du säga, varför gjorde jag inte detta tidigare! Du har kommit långt hittills på enkla medel (på ett sätt på samma sätt som jag en gång i tiden) och låt dig inte begränsas allför länge av vanliga webbhotell, detta är mitt varmaste råd till dig. Jag kommer ihåg själv när jag 2005 köpte min första HP DL380 server när jag nyss hade blivit utslängd från ett webbhotell och sedan dess har jag lärt mig allt i en otroligt rasande fart, och kul har det varit!

Senast redigerad av Danielos den 2010-05-26 klockan 00:25
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Taggar
autobahn, expires, nginx

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017