FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej, jag funderar på att skaffa mig en vps till mitt socialengine projekt eftersom det rekommenderas och min tidigare sharedhost är slö och seg.
mina frågor är om hur man installerar alla paket som är behövande, eftersom det var länge sen jag satt vid en linux burk. klippt i från readme filen för http://www.socialengine.se This documentation describes how to get started with SocialEngine 4. Requirements¶ Minimum¶ * Apache-based shared web server * Apache mod_rewrite (only for Apache v2.0.29 or below) * MySQL 4.1 * PHP 5.12 * PHP safe mode: OFF * PHP extensions: gd2, curl * PHP memory limit: 32M+ * Sendmail Recommended¶ * Apache-based VPS or dedicated web server * PHP 5.26 or newer * MySQL 5.0 or newer * crontab Optional¶ * memcached (speed boost) * PHP extensions: apc (speed boost), bcmath (speed boost), json (speed boost), mbstring (required for non-English support) * Apache mod_rewrite (for SEO-friendly URLs) Optional Requirements for Video Plugin¶ * ffmpeg (for encoding video) - without ffmpeg, users can still post YouTube and Vimeo videos. Optional Requirements for Chat Plugin¶ * VPS or dedicated server - budget/shared servers may not handle a high volume of users chatting at the same time How do I check if my host is compatible with SocialEngine4?¶ Most modern hosting providers are compatible with SocialEngine4 but if in doubt you can contact them directly and refer them to this page. ---- Någon där ute som har lust att vägleda mig hur man ska gå tillväga ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det varierar lite beroende på Linux-distribution. Men de flesta stora brukar
ha ett meta-paket för att få in Apache, MySQL och PHP. Ubuntu's heter 'lamp-server' har jag för mig. $ sudo apt-get install lamp-server |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Vad för os rekommenderar du ? Har själv ingen erfarenhet av ubuntu... Körde slackware på yngredar, när man tröttanade på bluescreen på windows, nu kör jag osx så nu är man bara van att saker fungerar ... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kolla upp Virtualmin (http://www.virtualmin.com/)
Har paket med Apache/PHP/Mail/FTP osv. Har t.o.m. en webbaserad kontrollpanel där man kan administrera alla virtuella servrar och enkelt lägga till fler m.m. Perfekt "start-kit" om man skaffar en VPS och kanske vill köra flera domäner/sidor via samma server. Det kan förstås krävas att du installerar andra paket utöver det, men jag tycker själv att det är en klockren start, och ett enkelt sätt att administrera virtuella servrar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
tack för tipset gfors.
vilken dist rekommenderar du att köra ? vad ska man köra för leverantör ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ingen som kan tipsa på leverantör som har VPS med CPanel o WHM installat ?
Senast redigerad av Lillstrumpa den 2010-05-22 klockan 21:46 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Inte vi i alla fall.
![]() får man installera vad man själv vill. Vill man köra någon kontrollpanel så får man bara installera den själv. Det brukar alltid finnas bra How-To's hur man gör detta på programmets supportsite. Kommer inte på någon på rak arm som erbjuder licenser för CPanel och WHM, men jag vet att de finns. Någon annan kan säkert svara på detta. PatrikWeb kanske? Gällande Linux-distribution så tycker jag själv att både CentOS, Debian och Ubuntu Server fungerar bra. Det finns de som tycker att Ubuntu Server är någon instabil beta av Debian men deras LTS-versioner (Long Term Support, 5 år) tycker jag är riktigt stabila. Man installerar ju ändå bara det man vill ha. Varken mer eller mindre. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Okej, tack för svaret KristanE, nä anledningen till att jag fråga var den att jag har sätt det på utlänska hosts som hostgator tex... men det skulle kännas bättre att ha servern på hemmaplan i stället (sverige), man vill jö stödja företagarna i landet ...
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Angående leverantör så har jag själv fattat tycke för Glesys, enligt mig den bästa blandningen av pris/funktion jag provat. Även testat CityCloud (bedrövlig kontrollpanel för att hantera domännamnen enligt mig), och Slicehost som visserligen har helt underbara kontrollpaneler och funktioner, men kommer inte i närheten av typ Glesys i pris. Glesys har bra hantering av domäner, det är enkelt och snabbt att sätta upp/ta ner servrar, och det är sjukt enkelt och fritt att upp/nedgradera prestandan på en server. Alla specifikationer är liksom helt á la carte, vissa leverantörer erbjuder ju t.ex. att du kan välja ram och hd fritt, men då är kanske typ bandredden låst i vissa intervaller osv. Jag vill ha friheten att konfigurera allt helt fritt, ibland behöver lite hd, mycket ram, och typ ingen bandredd, då vill jag inte behöva betala för 200gb/mån i bandbredd för att det är låst. Plus att Glesys erbjuder enkla servrar med låg prestanda om man bara vill ha en billig server att testa något på ett par timmar, behöver du sedan mer hd eller ram, ja då är det bara att lägga på mer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Dock, du borde som sagt klara dig bra med gratisversionen av Virtualmin/Webmin. Tror att du kan hitta en leverantör eller frilansare som kan konfa det du behöver för nån tusenlapp eller så. Glöm inte att ordna med kontinuerlig backup också, helst offsite. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|