Kom ihåg mig?

IIS en pajasorganisation

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-10, 01:27 #1
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Standard IIS en pajasorganisation

För några år sedan registrerade jag en domän åt min mamma. Några år sedan var den inte längre registerad på min mamma utan på ett bolag hon registerade för länge sedan men som aldrig har haft någon verksamhet. Hur fasen gick det till har jag undrat.

Förklaringen kom nu i natt med ett email från IIS. De vill att jag ska bekräfta en adressuppdatering för en domän jag äger. Uppgifterna har de tagit från Upplysningscentralen (UC). Adressen är densamma men domänen äger jag privat men de vill uppdatera den till ett bolag jag äger. Adressuppdateringen innebär att domänen byter ägare i princip.

Är det totalt omöjligt för IIS att göra något rätt? Det görs fel gång på gång. Det löjliga är att de hela tiden pratar om sin kvalité. Ja, de ger verkligen begreppet kvalité ett nytt ansikte.

Jag får väl trösta mig med att de begärde en bekräftelse av adressuppdateringen vilket de tydligen inte har begärt tidigare utan verkar vara något de har infört senare. Jag kan bara gissa att det har skett efter klagomål.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-10, 01:38 #2
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
IIS!? Har inte dom slutat med sånt!?

Kör över allt till Binero och låt dom sköta det där för dig. Det är bäst för alla!!
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-10, 08:39 #3
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Ahh, tack guran. Det förklarar en och annan sak. Nu ska jag flåsa dem i nacken en stund...
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-10, 09:02 #4
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
Byt till en riktig Registrar som förstår hur kunder tänker och som samtidigt kan domännamn.
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-12, 14:25 #5
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av guran Visa inlägg
För några år sedan registrerade jag en domän åt min mamma. Några år sedan var den inte längre registerad på min mamma utan på ett bolag hon registerade för länge sedan men som aldrig har haft någon verksamhet. Hur fasen gick det till har jag undrat.

Förklaringen kom nu i natt med ett email från IIS. De vill att jag ska bekräfta en adressuppdatering för en domän jag äger. Uppgifterna har de tagit från Upplysningscentralen (UC). Adressen är densamma men domänen äger jag privat men de vill uppdatera den till ett bolag jag äger. Adressuppdateringen innebär att domänen byter ägare i princip.

Är det totalt omöjligt för IIS att göra något rätt? Det görs fel gång på gång. Det löjliga är att de hela tiden pratar om sin kvalité. Ja, de ger verkligen begreppet kvalité ett nytt ansikte.

Jag får väl trösta mig med att de begärde en bekräftelse av adressuppdateringen vilket de tydligen inte har begärt tidigare utan verkar vara något de har infört senare. Jag kan bara gissa att det har skett efter klagomål.
guran - Jag beklagar att jag tidigare inte sett detta inlägg, så att jag kunnat förklara lite om vad som måste ha skett..

Domänen som du registrerade på din mamma _har sannolikt_ av dig eller tidigare ombud registrerats på din mamma men med rutan "företag" ifyllt - detta har haft en benägenhet att ställa till det ordentligt för många registranter (även mig själv i hög grad tidigare).

Dessa domäner som står med företag som innehavare kommer av fler registrarer än .SE Direkt fortsättningsvis att tvättas/föreslås tvättas. Som mailet du nu fått av .SE´s registrar .SE Direkt är en "frivillig" uppdatering, dvs den exekveras först om du bekräftar uppgifterna.

Denna typ av registervård tror jag dessutom ligegr i allas intresse; registry, registrar och registrant och om inte annat är detta med registerdata något som .SE´s tillsynsmyndighet PTS kontinuerligt gör kontroller kring (med referens till Toppdomänlagen: http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...11&bet=2006:24 )

Att .SE Direkt dessutom är samma juridiska person som domänregistret .SE, kanske gör att .SE Direkt varit först ut med detta, men låt mig säga .. att det inte skulle "förvåna mig" om detta ansvar i högre utsträckning kommer att vila på de "riktiga registrarernas axlar" (host host EvaF..), så att även dessa registrarer behöver kundvårda och uppdatera registerdata - allt enligt (bl.a.) 4.1.2, 6.2.1, 6.2.2, 8.1.2 (i) och 8.1.4 i registreringsvillkoren.
http://www.iis.se/docs/Registreringsvillkor_sv.pdf

Senast redigerad av Internet Sweden den 2010-05-12 klockan 14:28
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-13, 10:34 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Fortfarande denna idiotiska registertvätt mot ofullständiga register. Sist jag råkade ut för detta ägde jag plötsligt en massa domäner privat.

Ännu mer intressant är hur e-postadresser försvann från IIS register, eller ännu värre när IIS uppdaterade till en felaktig e-postadress för att de inte skrivit in den adress som angivits på faxet...

Ju mindre kontakt IIS har med slutkunderna desto bättre. Styggelsen .SE Direkt borde dessutom inte få erbjuda nyregistreringar.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-13, 15:18 #7
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

jonny - nu blandar du STOR avsaknad av helhetsbild med någon typ av personlig historia som du avstår att ge någon referens till.

Men du använder ju inte ens .SE Direkt för dina domäner, så jag du verkar mest småförvirrad, tycker jag.

.SE Direkt var ett "måste" för att affärsmodellsbytet skulle kunna ske - och hade vi inte haft affärsmodellsbytet, så hade dina domäner idag inte legat hos andra registrarer som du nu valt, utan hos .SE.

Så var är ditt problem?

Registrevård och valid registrantdata är något som både du och jag kan ha åsikter om, men det spelar extremt lite roll vad vi tycker när detta är en av flera saker som tillsynsmyndigheten kontrollerar med stöd av aktuell lag.
Görs inte detta kontinuerligt riskerar istället domänerna att avregistreras - Vad skulle du föredra?
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-13, 23:12 #8
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Fortfarande denna idiotiska registertvätt mot ofullständiga register. Sist jag råkade ut för detta ägde jag plötsligt en massa domäner privat.
Skit in - Skit ut, så der det ut i alla register och det finns det nog inte en människa som inte är medveten om är på WN som jobbar med affäreregister, CRM, kundsystem, ordersystem, kortsystem och allt annat elände.

Oavsett om man är privatperson eller företag så kan man ju ha förmågan att faktiskt inte informera sina leverantörer om att man behagat att byta adress, något som händer i 80% av alla företagsrelationer. Därför måste man tvätta registren. Om någon idiot skrivit att man är företagare eller att det verkar som man är detta (exempelvis genom att man skrivit Nisse Tuta, c/o Fula bolaget AB på registreringen) så shit happens.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017