Kom ihåg mig?

Ingen svarar på min marknadsundersökning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-07, 18:33 #1
YesBoss YesBoss är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2009
Medlem

Standard Ingen svarar på min marknadsundersökning

Tänkte posta en kopia på det mail jag har skickat, jag tar gärna emot kritik. Jag är grön när det gäller detta så alla råd uppskattas!

Detta har jag skickat, men endast fått en respons av tjugo. Jag anar att något måste vara galet med min text, men vet tyvärr själv inte vad...

"
Mitt namn är Lasse Lassesson och startar just nu ett intressant projekt gällande uthyrning av "lastbilar", jag har en enkel fråga till dig eftersom du/ni just nu har annonser upplagda på hyrahyra.se .

Vi kommer att starta en omfattande tjänst när det gäller att hjälpa "lastbilsbolag" till att få möjligheten på bästa möjliga vis finna intressanta kunder som vill hyra "lastbilar", just nu är vår webbsida under utveckling och samtidigt är det just nu som vi skulle uppskatta alla råd vi kan få på hur vår tjänst kan utvecklas på bästa möjliga vis. Så min fråga är om det finns en möjlighet för mig att ringa dig och ta max 10 minuter av din tid, t.ex på Tisdag (xx/xx) kl 13.00? Som tack erbjuder jag dig våra tjänster helt utan kostnad i sex månader, utan bindningar eller avtal."
YesBoss är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-07, 20:00 #2
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
ztreams avatar

Okej jag ska vara helt ärlig...

Du vill ha 10 minuter mot gratis användning av en tjänst som inte finns.

Företagare är busy och jag skulle inte svara på det där om jag fick 1000kr svart i fickan ens

Ditt upplägg är bra, men sälj inte ner dig själv genom att säga att sidan är under utveckling och att du vill ha "råd". Det är inget man vill slösa tid på.

Säg att du har en lösning som de kommer tjäna pengar på, som är helt ny inom deras bransch och att du har en enkät som de kan svara på mot att de får 6 månaders användning gratis. Något sånt, fast bättre gärna, men du kan din bransch bättre än mig men överdriv och förfina lite så att du får dem på tråden, då kommer du kunna vara ärligare och ändå få dina svar.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-07, 20:42 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Förutom det ztream skrev (som jag instämmer i) så vill jag tillägga att texetn andas "glad amatör", vilket gör att man som företagare bar asäger "suck, orkar inte mer nu!".

Man får nämligen som företagare massor av propåer om olika marknadsundersökningar (jag får från SIFO) som de säger ska ta max 3 minuter av min tid, sen går jag in på deras survey-site och börjar svara på frågor, efter 45 minuter trättnar jag och stäcker ner skiten..... Det som skulle ta 3 minuter av min tid.... You get my drift?

Det är extremt viktigt att vara, tydlig, konkret, kortfattad, relevant och ärlig. Samt det måste finnas en uppsida för den som lägger ned sin tid på detta som är uppenbar. Eliminera alla saker som gör att de i målgruppen känner tveksamhet att svara, exempelvis undrar man hur informationen kommer att användas, kommer personuppgiftrna (email,telefonnummer e.d.) på drift, kommer jag få massor av spam, är det egentligen någon som håller på med fisching, m.m.?
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-07, 21:02 #4
Medlem

Medlem

Ok, uppskattar svaren. För att sammanfatta vad jag borde ändra/förtydliga:

1- Locka inte med något som "inte finns"
2- "Överdriv/förfina min tjänst
3-Inte sälja ner mig/ va mer självsäker på min tjänst
5-Hitta en copywriter som kan hjälpa mig med texten
6-konkret och saklig
7-Visa att det inte kommer finnas "dåliga konsekvenser"

Men min enkät bygger på att jag vill få reda på om min tjänst är något som de har behov av, men samtidigt har jag ingen "reward" för dem om man bortser från tjänsten som inte finns. Vad annars kan jag locka med?
Oläst 2010-05-07, 21:21 #5
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Du skulle likagärna kunna ringa till företaget direkt och be att få tala med rätt person.

Det funkar och de flesta är inte sura om du inte vill sälja något.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-07, 21:37 #6
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Du skulle likagärna kunna ringa till företaget direkt och be att få tala med rätt person.

Det funkar och de flesta är inte sura om du inte vill sälja något.
Det har jag absolut tänkt på, jag kommer inte behöva tala med företagsägaren. Utan jag behöver prata med den person som ansvarar för annonseringen, och med det kan jag få tag på telefonnummer från deras annonser på andra portaler.
Oläst 2010-05-07, 21:49 #7

Som Ztream skrev så vill man inte störas i sitt jobb, men om man kan göra något som inte tar för mycket tid (typ max 3 minuter) och som inet kräver någon större tankemåda så kan man väl ta en liten paus och svara på frågor.

Eliminera alla tveksamheter om att det är en säljare som ringer bara, de är man evinnerligt trött på.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-07, 22:08 #8
Blabarsappa Blabarsappa är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Blabarsappa Blabarsappa är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Detta ser ut att bli riktigt bra grejer... ser fram emot en slutgiltig sammanfattning!
Blabarsappa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-07, 22:24 #9
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
YessBoss, dessa 20 företag du kontaktat, ser du dom som potentiella kunder?

Om du gör det, så är det mycket möjligt att dom har känt av det. Då skall du inte vara förvånad över att du inte fått svar. Det är inte många företagare som orkar boka in en tid med någon som vill sälja in sin grej.

Som företagare får man med tiden en mycket känslig radar som scannar av folk som vill sälja något till en. Man kan ju omöjligen köpa allt som folk vill sälja, då går man ganska omgående i konkurs.

Jag förstår att du tänker på din enkät som en ärligt menad marknadsundersökning. Men företaget kanske uppfattade din enkät som en säljansats från din sida.

Ditt budskap är inte vad du säger, utan på vilket ditt budskap uppfattas och tolkas. I ditt fall av förmodligen ganska säljartrötta företagare.

Att boka in en tid en viss dag känns omständligt för företagaren tror jag. Nej, det är bara att ringa rakt på, som zstream säger, och ställa frågorna rappt. Det stör mindre. Pang på rödbetan bara.
Blomsterpassion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017