FAQ |
Kalender |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Intellektuella tjänster är undantagna den huvudregeln vid försäljning till privatpersoner från näringsidkare som har sitt säte utanför EG. Då ska näringsidkare betala moms i det land där varan anses vara förbrukad, vilket i mitt fall bör bli Sverige.
"Intellektuella tjänster Dessa tjänster som ofta kallas intellektuella tjänster eller "paragraf 7-tjänster" kommer inte att omfattas av huvudregeln när köparen är någon som inte är näringsidkare (t.ex. en privatperson) utanför EG. Undantaget från huvudregeln innebär att försäljningen är omsatt utomlands. Vid försäljning inom EG gäller huvudregeln. Den som säljer intellektuella tjänster från ett land utanför EG till någon som inte är näringsidkare i Sverige ska deklarera och betala moms i Sverige. Till den här gruppen av tjänster räknas t.ex. reklam och annonsering, datatjänster, information, bank- och finansieringstjänster, försäkringar, uthyrning av arbetskraft, telekommunikation och elektroniska tjänster." http://www.skatteverket.se/foretagor...800010696.html Det är ju inte jag som ska betala moms, men det är väl inget indiskt företag som är intresserad av att momsregistrera sig i Sverige för att sälja en tjänst till mig för 1-3000 kr. Men, är det enbart deras ansvar att registrera sig och betala moms? (Tillägg) Senast redigerad av Wackerberg den 2010-05-04 klockan 18:01 Anledning: förtydligande + tillägg |
||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|