FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Sista datum för deklaration närmar sig. Nu är det dags att passa på att fråga så mycket man bara kan. Jag börjar.
Har en under 2009 nyreggad enskild firma. Under året har jag haft intäkter om ca 26000 kronor från Google Adsense. Utgifter uppgår till ca 1800 kronor till Loopia samt ungefär lika mycket till Servage. Immateriella anläggningstillgångar uppgår sålunda till 3600 kr (värdet av webhotell samt hemsidor)? Intäkterna från Adsense är väl skattefria? Jag fyller då alltså i 26000 kronor i ruta 22 i NE-blanketten (momsfria intäkter) samt 0 kronor i ruta för momspliktiga intäkter? Under ruta 25 (Övriga externa kostnader) fyller jag i kostnaden för webhotell exlusive moms? Servage fakturerar mig tysk moms uppgående till 19%, skall jag betala mellanskillnaden om 6%? Eftersom halva mina utgifter går till Servage som är en tysk leverantör, hur skall jag redovisa den momskostnaden som ju inte är svensk? Bokfört resultat blir alltså 26000-3800(med avdrag för moms)? Ca 23000 någonting? I ruta R43 skall man skriva in Årets beräknade avdrag för egenavgifter eller särskild löneskatt. Kan man dra av något där? Slutligen, förra året drev jag denna verksamhet som hobby. Jag fick då ett nettoresultat kring 830 kr och förstod att jag skulle dra av typ 277 kronor för egenavgifter. Nu skall jag tydligen göra någon slags avstämning av föregåebde års egenavgifter. Vad menas med det? Vad vill skatteverket ha för redovisning? |
||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|