Kom ihåg mig?

Designa hemsida - ta betalt men vad gäller?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-15, 22:45 #1
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
Har WN som tidsfördriv

Standard Designa hemsida - ta betalt men vad gäller?

Tjenare.
Kan jag, om jag får i uppdrag utav en kund, att göra en hemsida till h*n, och sedan ta betalt per timme eller för hela alltet?
Har läst här i forumet att man borde ta betalt per timme, för då vet kunden att det ändå kostar om han skulle bli missnöjd.

Om jag har en muntlig avtal med en kund/chattat med den osv, och h*n/dom inte blir nöjda med designen, kan jag ändå kräva att jag ska ha 300 kr för det jobb jag lagt ner?
För låt oss säga att jag tar 100 kr/h som privatperson, då ska dom ju betala eller?
Hur handskas ni med liknande grejer?
Ursäkta mig om det var fel forums del, hittade inget bättre/passande.
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-15, 22:52 #2
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
Mycket flitig postare

Jobbar du regelbundet och enbart som privatperson har du (vad jag vet) ingen som helst lag på din sida då du jobbar svart.
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-16, 01:07 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Du kan aldrig fakturera som privatperson. 100 SEK per timme är alldeles för lågt. Ska du utföra jobb åt en kund ska du fakturera minst 500 SEK + moms per timme, det kan du aldrig göra som privatperson. Då är du företagare, "by definition". Precis som kalasboll skrev så är det upplägg du beskrev att jobba svart, dvs olagligt och kan ge både skattetillägg och fängelse i värsta fall.

Du ska ALDRIG använda muntliga avtal när det gäller vare sig uppdrag eller anställning, alltid skriftligt. Om du är oerfaren så ska du ta hjälp av någon som varit med förr och skrivit uppdragsavtal. Det är ju så att när du är under 18 år så kan du inte ingå bindande avtal hur som helst, om du har fått tillstånd av förmyndare att starta eget företag så får du inom ramen för den verksamheten skriva avtal. Dessa regler finns för att du som minderårig ska skyddas mot "rufflare" som det går 20 på dussinet när man väl kommer ut på arbetsmarknaden/uppdragsmarknaden.

Om du och din kund inte kan komma överens om ett avtal så ska ni helt enkelt inte göra affärer, för då kommer ni båda sannorlikt bli oense och missnöjda, det är i vart fall min erfarenhet.

Ett avtal som inte tål att skrivas ned på papper och undertecknas av båda parter, är inte värt pappret det är skrivet på!

Nu när du är på G att nystarta så ska du definitivt vara noggrannare än vanligt eftersom de du ingår avtal med kommer att försöka blåsa dig just för att de tror de kan göra det. Jag har varit i samma sits och vet att ingen komme rlägga två fungrar i kors för att vara "snäll", även om de hävdar att de ger dig justa villkor.

Ja, jag verkar kanske cyniskt negativ, men jag har själv blivit blåst så många gånger att jag tappat räkningen....

Jag hävdar att man måste vara just i affärer, det känns många gånger som jag är ganska ensam om den attityden, jag har aldrig medvetet försökt lura någon i affärer (eller annars heller), men jag märker att i stort sett alla andra företagare är enormt försiktiga, och misstror allt man säger eller gör, kanske har de också blivit brända?

Med just menar jag inte att man ska ge bort saker eller att man ska jobba gratis, men man ska aldrig lura någon.

Det är Ok att sälja ett mögelskadat hus, om man som säljare är ärlig och berättar att det är mögelskadat och hur allvarlig skadan är. Sen är det upp till köparen att pruta på priset eller avstå affären, men om man känner till skadan och mörkar och säljer huset utan att upplysa köparen om problemet så är man en skurk!

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-04-16 klockan 01:21
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-17, 17:17 #4
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Conny gjorde det igen, ett sjukt bra och välformulerat inlägg.
Sett många PP sälja designer här på forumet och de "jobbar" svart då.

Så då skulle nog ändå skatteverket lägga undan all jobb för att leta upp webb designers som säljer som privat person och inte skattar på sina pengar!
Oläst 2010-04-17, 17:33 #5
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
När jag läste tråden en gång till menar du kanske att du blir anställd för 100:-/timme för att göra jobbet? Det är givetvis helt ok, förutsätt att din arbetsgivare betalar skatterna.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-17, 23:37 #6
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Ja, att jag blir anställd för typ kanske 4h, och då ska jag ha 400 kr om jag tar 100kr i timmen.
Arbetsgivaren är han som ska köpa designen / som ger mig jobbet så jag kan utföra det?
Oläst 2010-04-18, 01:04 #7
W2Bests avatar
W2Best W2Best är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2010
Medlem
W2Bests avatar

Om du kan göra en shysst hemsida på 4 timmar tycker jag du ska debitera 1000 kr per timme! Allt annat blir ett sjukt underpris!
W2Best är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-18, 01:55 #8

En duktig designer brukar behöva ca 12-16 timmar (dvs ca 1,5-2,0 arbetsdagar) som minimum för att kunna göra en just hemsida till ett företag. Då pratar jag bara design inte komplexa databaslösningar eller användaranpassat innehåll.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-18, 02:45 #9
W2Bests avatar
Medlem

Medlem
W2Bests avatar

Conny: Det var lite det som var min poäng.

Att man ska göra en sajt på 4 timmar för 400 kronor känns inte riktigt rimligt...
W2Best är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-18, 12:14 #10
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Sett många PP sälja designer här på forumet och de "jobbar" svart då.
Skillnad på att sälja av något som bara ligger än att specielutforma en design specifikt efter en kunds intresse. Då jobbar du.
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017