Kom ihåg mig?

Mail som inte når avsändaren

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-11, 00:20 #1
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2003
Flitig postare

Standard Mail som inte når avsändaren

Bytte webhotel för en av mina siter. Vi PHP så skickar jag ibland mail till mina kunder. Och efter att jag bytte hotel så går mailen till kunder som har hotmail inte fram.

Jag pratar med hotelet om detta men undrar också om någon här har någon idé om vad detta kan bero på att mina mail försvinner från just denna siten om de skickas till hotmail konton.

Ja jag har kollat junk boxen på hotmail kontot.
Anders Karlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-11, 02:11 #2
se7ens avatar
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
se7ens avatar

Reg.datum: Nov 2004
Kan bero på följande, 1. Att din domän/epostadress blivit klassad som spam hos hotmail. Det kan du få bort genom att kontakta deras säkerhetsavf. 2. Att webhotellets SMTP är klassad som spam hos hotmail, då borde fler kunder märkt det? 3. Att din "header" i mailet har någon otillåtet innehåll som hotmail inte gillar..

Sånna lägen är det bara till att labba..

Lycka till!
se7en är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-11, 12:41 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Innan du flyttar en sajt som är beroende av att automatiska utskick går fram så bör du testa den nya servern / det nya webbhotellet så att Hotmail tar emot utskicken och först därefter genomföra flytten. Kommer de fram till Hotmail så kommer de oftast fram till samtliga. Det hjälper dig visserligen inte nu men det kan vara värt att hålla i minnet till nästa gång.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-04-11 klockan 13:19
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-11, 17:33 #4
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Innan du flyttar en sajt som är beroende av att automatiska utskick går fram så bör du testa den nya servern / det nya webbhotellet så att Hotmail tar emot utskicken och först därefter genomföra flytten. Kommer de fram till Hotmail så kommer de oftast fram till samtliga. Det hjälper dig visserligen inte nu men det kan vara värt att hålla i minnet till nästa gång.
Det är ju inte säkert att det hade hjälpt. Vid testtillfället kan det ju fungerat men efter flytten slutat fungera. Det kan ju även vara så att det bara är vissa IP adresser som är spärrade, dvs. vid test fungerade det via en specifik IP men vid skarp drift funderade det inte på en annan IP.

Det kan ju vara mängder med andra fel, fel konfiguration / annan MTA etc. etc.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-11, 21:05 #5
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Det är ju inte säkert att det hade hjälpt. Vid testtillfället kan det ju fungerat men efter flytten slutat fungera. Det kan ju även vara så att det bara är vissa IP adresser som är spärrade, dvs. vid test fungerade det via en specifik IP men vid skarp drift funderade det inte på en annan IP.

Det kan ju vara mängder med andra fel, fel konfiguration / annan MTA etc. etc.
Visst kan det vara så men det är i alla lägen en bättre metod. Dessutom kan man ju göra mer eller mindre omfattande tester beroende på hur viktigt det är.
Oläst 2010-04-16, 23:49 #6
Mystica Mystica är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2009
Mystica Mystica är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2009
Kan vara så att SPF records saknas för din domän. Om det är så brukar siter så som ex hotmal bara ta emot mailet och slänga det utan notifiering.
Mer info kan du finna här: http://www.microsoft.com/mscorp/safe...d/default.aspx
Mystica är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-11, 20:34 #7
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Enklast är att webbhotellet först kollar i sina loggar om de får något felmeddelande eller om mailet faktiskt accepteras av Hotmails servrar. Om felet verkar ligga hos Hotmail kan du kontakta deras support via detta formulär:
https://support.msn.com/eform.aspx?p...sbl&ct=eformts
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-17, 23:38 #8
Flitig postare

Flitig postare

Tack för alla tips. Och visst jag håller med. Nu har jag lärt mig att tänka efter några gånger extra innan jag flyttar. Dock höll mitt gamla web-hotel en uprate på under 95% så jag var ganska pressad att flytta. Och i och med att jag inte kör några massutskick utan bara har vanlig mailkonversation med kunder så kunde jag styra om mina utgående mail till att gå från andra domäner.

Det verkar som om problemet kom från att en annan domän hade legat på samma IP och denna hade skickat en del spam och då trillade min domän också dit då den flyttade in på samma IP.

Dock kan man ju flika in att microsofts formulär verkr vara helt utan effekt. Jag råkade av misstag fylla i fel IP-när jag påpekade att mail inte kom fram. Efter några timmar kom det ett fint mail tillbaka som bekräftade att detta IP numret hade problem och att det kunde bero på ett antal anledningar. Men som sagt jag hade råkat ange IP för en av mina fungerande domäner, så det verkar som om det bara är en autoreply dom skickar iväg och så skickar de datan som jag skickade till NULL.
Anders Karlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017