Kom ihåg mig?

Att sälja en webbplats och ta betalt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-02-21, 10:41 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Vad som är viktigt beror givetvis på vilken målgrupp man har men har man uppenbara brister måste man ha något kraftfullt som uppväger dessa. Sedan är ju inte konkurrensläget idag detsamma som det var för 5-10 år sedan. Det finns många sätt att få trafik till sin webbplats.
Oläst 2010-02-21, 11:13 #12
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Sedan är ju inte konkurrensläget idag detsamma som det var för 5-10 år sedan. Det finns många sätt att få trafik till sin webbplats.
Visst är det så.

I just detta fallet/tråden gällde dock exemplet en webbplats som genererar ungefär samma inkomster år från år.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-21, 11:44 #13
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Site value: 560000 kr

This represent an return on investment time of 2.24 years, or an annual interest rate of 44%
Jag tycker att det saknas en del viktig information för att göra en värdering av ditt hypotetiska exempel, främst hur robust är inkomstmodellen; en eller flera inkomstkällor, varifrån kommer besökarna, kan den eller de viktigaste inkomstkällorna ersättas om de gamla skulle falla bort?

Ovanstående värdering gjorde jag med min egna lathundsmodell, men då räknade jag med 2 inkomstkällor som enkelt kan ersättas ut, och att 80% av besökarna kommer från sökmotorer.
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-22, 06:23 #14
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mephisto73 Visa inlägg
Jag tycker att det saknas en del viktig information för att göra en värdering av ditt hypotetiska exempel, främst hur robust är inkomstmodellen; en eller flera inkomstkällor, varifrån kommer besökarna, kan den eller de viktigaste inkomstkällorna ersättas om de gamla skulle falla bort?

Ovanstående värdering gjorde jag med min egna lathundsmodell, men då räknade jag med 2 inkomstkällor som enkelt kan ersättas ut, och att 80% av besökarna kommer från sökmotorer.
Visst är det så. Det blir ju lite vanskligt att försöka värdera något så hypotetiskt, inte minst när jag uppgav så få parametrar. Men dina tillägg känns ju relevanta. Tack för svar!
Oläst 2010-02-22, 10:32 #15
myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare

myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare

Om du vill ha ett allmängiltigt svar så är det tre personer eller instanser som sätter priset på en webbsida.

1. Köparen.
2. Säljaren (du)
3. Den som lägger ett lägre bud än köparen. Dvs den som pressar upp priset och är beredd att göra affären om köparen backar ur.

I vissa fall kan man strunta i person 3 om person 1 och 2 är överens. Men oftast är det lättare för säljaren att ha person 3. Person 3 är oftast den som sätter priset i och med att köparen inte är beredd att betala mer. Vill göra en bra affär och säljaren vill inte sälja till ett för dåligt pris.

Hur alla de här tre personerna tänker är olika. Har du tur så är köparen smartare än du eller har resurser som du inte har som han eller hon kan dra nytta av om de köper din webbsida. Det kan vara en annan webbsida som kan dra nytta av tekniken på din webbsida.
myapp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-22, 14:30 #16
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Ja. En smart köpare besitter förstås en förmåga att göra en kvalificerad gissning hurvida en webbplats har fortsatt potential eller kan expandera, medan denne också genomskådar ett förlusttyngt projekt med avsaknad av ljusa framtidsutsikter.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017