Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
|
Är det småkunder som man kan ha eller mista så ska man absolut lägga på dröjsmålsränta, men säljer man konsulttjänster med bra marginaler och med mycket personlig relation till kunden så ska man akta sig som tusan.
Om kunden då får en räntefaktura så kan de omedelbart slänga ut dig, det har hänt mig en gång när kunden hade satt i system att vara sen med fakturor i storleksklassen 100 000 + moms/månad. Efter 7 sena betalningar av totalt 8 fakturor så lessnade jag och gav kunden en påminnelse på en faktura som var 30 dagar sen och en räntefaktura på en faktura som var 68 dagar sen men betald. De slängde ut mig med 5 minuters varsel. och jag har aldrig haft fler uppdrag för den kunden.
Jag vet inte riktigt hur man ska hantera den typen av kunder, det är väl en tidsfråga innan man åker ut i vilket fall. Men man kan ju stämma i bäcken och säga till redan första gången så de inser att man inte accepterar dåliga betalare. Åkaer man ut då så känns det inte lika hårt som efter 8 månader. Men räkna med att bli utkastad omedelbart, så se till att du har alla filer som du behöver osv... i säkert förvar utanför kundens lokaler/markområde.
Mitt kontrakt hade 6 månaders uppsägningstid men det spelade ingen roll när kunden blev uppretad, då kör de över konsulten med "ångvält" och "spikskor".... i synnerhet om det var kundens fel till 100-procent, de kan inte erkänna såna pinsamma misstag.
Tänk själv oxo på hur irriterad du blir när du får en påminnelse elelr räntefaktura, så känner även din egen kund.
Senast redigerad av Conny Westh den 2010-02-09 klockan 22:04
|