| FAQ | 
| Kalender | 
|  2010-01-13, 13:28 | #1 | ||
| 
 | |||
| Klarade millennium-buggen | 

Hej, Har läst lite på den lagen och går det för en internetbutik att avtala bort det, genom att ha detta skrivet i sina villkor? Citat: 
 Har jag fel? | ||
|   |  Svara med citat | 
|  2010-01-13, 13:51 | #2 | ||
| 
 | |||
| Nykomling | 

Distansavtalslagen kan du aldrig förhandla bort mot en konsument. Dock är öppet köp helt frivilligt att ge.
		 | ||
|   |  Svara med citat | 
|  2010-01-13, 14:02 | #3 | ||
| 
 | |||
| Klarade millennium-buggen | 

Jag uttryckte mig fel. Menade just vissa delar, som Öppet Köp (Ångerfristen) och Bytesrätt. Klart att garantier mm. gäller.
		 | ||
|   |  Svara med citat | 
|  2010-01-13, 14:05 | #4 | |||
| 
 | ||||
| Bara ett inlägg till! | 

Ångerrätten (14 dagar) ingår i distansavtalslagen. Citat: 
 Jag har sett en del butiker som försöker avtala bort det, konstigt nog. | |||
|   |  Svara med citat | 
|  2010-01-13, 14:07 | #5 | |||
| 
 | ||||
| Bara ett inlägg till! | 

Nej, du kan inte avtala bort ångerfristen. Det finns ett antal produkter och tjänster (specificerade i lagen) som är undantagna från ångerfrist, till exempel vissa typer av biljetter. Du behöver inte heller lämna ångerfrist på produkter som särskilt anpassats för kunden, till exempel trycksaker. I övrigt är ångerfristen till för att skydda konsumenten mot att varan är annorlunda än vad som framgick av beskrivningen, till exempel att storleken är fel. | |||
|   |  Svara med citat | 
|  2010-01-13, 14:22 | #6 | |||
| 
 | ||||
| Mycket flitig postare | 

Du kan aldrig avtala bort en lag, Distansavtalslagen gäller alltid oavsett vad du skriver i dina egna avtal.
		 | |||
|   |  Svara med citat | 
|  2010-01-13, 16:36 | #7 | ||
| 
 | |||
| Medlem | Citat: 
 Däremot råder det avtalsfrihet inom köpelagen dvs mellan två näringsidkare är det fritt fram att träffa avtal som går utanför lag och t o m reducerar förmåner enligt lag för endera part. | ||
|   |  Svara med citat | 
|  2010-01-13, 21:35 | #8 | |||
| 
 | ||||
| Mycket flitig postare | 

borde varit övertydlig jag menade just det att du kan aldrig avtala bort en lag mot konsument när du är näringsidkare.
		 | |||
|   |  Svara med citat | 
|  2010-01-14, 01:03 | #9 | ||
| 
 | |||
| Supermoderator | 

Du måster erbjuda 14 dagars ångersfrist på de allra flesta produkter undantag nämns ju tidigare i tråden.

__________________ Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu | ||
|   |  Svara med citat | 
|  2010-01-14, 11:58 | #10 | ||
| 
 | |||
| Nykomling | |||
|   |  Svara med citat | 
| Svara | 
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
| 
 | 
 |