FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det finns en möjlighet att registrera en filial i sverige, då får du ett svensk orgnr och kan öppna bankkonto, bankgiro eller plusgiro i Sverige, då kan du låta svenska kunder betala till ditt konto i sverige och sen kan du vid enstaka tillfällen föra över pengarna till USA och ditt amerikanska bankkonto. Då minimerar du trasaktionskostnaderna. Du kan öppna dollarkonto så du slipper ta valutarisken själv. Det finns mer detaljer att ta reda på. Eftersom du är svensk så är det lätt för dig att skriva en faktura på svenska, gör hellre det när du fakturerar svenska kunder.
Vet inte riktigt hus momsen och andra skattefrågor hanteras när man har filial, kanske är det beskattning i sverige då och då faller hela idéen med filial i ditt fall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Man skickar en faktura till svenskt företag. Företaget betalar det som står på fakturan. Kan det bli enklare? Att öppna filialer och involvera andra länder(läs myndigheter) är väl knappast det första man tänker på om man som enmansföretag (antar att det är ett enmansföretag vi pratar om här) ska försöka klura ut hur man startar sin första ensklilda firma i ett "främmande" land? Senast redigerad av WebboT den 2009-12-20 klockan 07:23 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Sen finns det ju andra frågeställningar. Man måste ju ha F-skatt och måste ju redovisa svensk moms (då man legalt är ett "svenskt bolag") - Du behöver också ha en VD, Revisor, fakta på moderbolaget (aktiekapital, bokslutsperiodisering etc.) Detta kommer alltså att skapa mer administration och mer krångel för dig, men kommer ju underlätta för dina svenska kunder. Så du får välja om det ska vara lätt för dig - eller lätt för dina kunder ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|