Kom ihåg mig?

Lite skattefrågor kring enskild firma

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-13, 01:58 #1
Geneva Geneva är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Geneva Geneva är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Citat:
Ursprungligen postat av JohanssonHenrik Visa inlägg
I regel har man väl ett separat företagskonto där alla företagets pengar rör sig och ALLA transaktioner på detta konto ska bokföras. Flyttar du 500k från detta konto till ett annat som inte tillhör företaget ska det bokföras som eget uttag om det inte är en kostnad som du kan dra på företaget. Jag hade själv dock aldrig fört tillbaka pengarna till företagskontot då jag misstänker att skatteverket skulle kunna lägga sig i syftet med transaktionerna. Tar du bara ut dem så borde de inte kunna säga så mycket så länge du skattar för dem i slutändan.
Okej. Problemet är att det troligtvis inte kommer finnas kvar pengar för att betala skatt på ett eget uttag på 500 000 SEK därför tänkte jag leka med dom under tiden och sen föra tillbaka pengarna. Men det verkar bli problem, och undrar hur man ska lösa detta.

Även om skatteverket hade lagt sig i så är det inga konstigheter man håller på med egentligen. Men ja...

Senast redigerad av Geneva den 2009-12-13 klockan 02:01
Geneva är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-13, 04:36 #2
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Geneva Visa inlägg
Okej. Problemet är att det troligtvis inte kommer finnas kvar pengar för att betala skatt på ett eget uttag på 500 000 SEK därför tänkte jag leka med dom under tiden och sen föra tillbaka pengarna. Men det verkar bli problem, och undrar hur man ska lösa detta.
Insättning på skattekontot från firmakontot räknas som eget uttag, så du kan sätta in pengar på skattekontot privat utan att gå via firmakontot (och då utan att bokföra insättningen).
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017