Kom ihåg mig?

När blir Sverige ett entreprenörsland?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-29, 23:06 #1
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Robert:
Tyvärr skulle sån förenklad bokföring göra många redovisnings-
konsulter arbetslösa. Många av dem är egenföretagere och just
entreprenörer..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-30, 00:14 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Penn and Teller Bullshit gjorde ett väldigt träffande program [s07e07] om skatter. Jag håller visserligen inte med om allt i programmet. Men de menar att skattesystemets komplexitet gör att ingen egenföretagare kan vara säker på att bokföringen är 100 % korrekt. Det blir som att leva sitt liv under en 500 ton tung tyng där staten kan klippa av snöret och låta tyngden falla när som helst. Nu vet jag inte om USA har ett mer komplext skattesystem än Sverige, men det skulle förvåna mig om de hade det.

Att driva företag i Sverige innebär stora risker och mycket ansvar. Det i sig förhindrar inte entreprenörskap. Men det i kombination med vårt trygghetssystem skapar problem. Människor är som mest produktiva och uppfinningsrika med kniven mot strupen. Sverige är ett fantastiskt samhälle att leva i, men tryggheten gör tyvärr att få människor tvingas leva upp till sin fulla potential.

Sverige är även ett klassamhälle. Vi har en utsatt grupp som arbetar och driver företag. Samtidigt har vi en privilegierad grupp som inte behöver arbeta och som inte måste ta risker, dvs bidragstagarna.

Nu vill jag inte hacka på bidragstagare eller ifrågasätta att vi har ett skyddsnät. Problemet är att bidrag normalt är att föredra framför att driva företag. Ofta uppmuntras inaktivitet till och med framför arbete.

När jag hade avslutat min ekonomiutbildning så var jag i kontakt med arbetsförmedlingen för att undersöka möjligheterna att få startaegetbidrag. Jag fick till svar att bidraget inte längre fanns kvar i min kommun. Istället hade man infört friår på startaegetbidragets bekostnad. Summan av kardemumman blev att jag kunde få statligt stöd om jag ville vara ledig i ett år. Men jag kunde inte få det om jag ville starta ett företag.

Eftersom jag är ett pucko så valde jag att starta företag.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017