Kom ihåg mig?

Begränsa användares trafikkvot?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-17, 19:14 #1
gratis_utveckling gratis_utveckling är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2009
Nykomling

Standard Begränsa användares trafikkvot?

Hejsan,

jag driver ett webb/skal-hotell där användare får sitt eget shellkonto och webbutrymme, hela konfigurationen av detta har gått utan problem, förutom en sak, hur kan man begränsa hur mycket trafik en användare får förbruka? Man kan ju inte sätta spärrar för en användare, för det är ju apacheanvändaren (i fallet med att begränsa trafiken som en hemsida får generera) som tar emot/skickar data, jag vet inte ens om det är möjligt då trafiken egentligen inte är användarspecifik mer än att man kanske skulle kunna kolla upp vilken process som lyssnar på vilken port och vilken port som får en förfrågan, det finns en "lösning" på detta, nämnligen mod_cband, en apachemodul för att sätta trafikgränser för virtuella hosts, vad jag förstår är det givet att alla användare då har en egen domän, vilket inte är optimalt då jag kör med mod_userdir (http://www.domän.tld/~användare), detta skulle dock innebära att en användare kan surfa på sitt shellkonto helt utan att bli "lidande" av trafikbegränsningar, jag har även kollat på lösningar såsom en proxy och att redirecta all inkommande trafik på port 80 till proxyn (men då kommer proxyn fråga efter vad som nyss blev frågat efter :/), men det verkar inte fungera på det sätt jag vill.

Så min fråga är:
Hur gör webbhotell när de begränsar en användares trafikkvot (i LAMPP-miljö)?
gratis_utveckling är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-17, 19:40 #2
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Vi läser av accessloggarna.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-17, 20:38 #3
Nykomling

Nykomling

Okej låter som en fungerande idé, men då menar du att ni bara antar att en hel fil har blivit nedladdad om en förfrågan för filen finns? Tar ni filstorlek på filen och storleken på requesten och klassar som trafik då? Sedan vilken användares fil det var som vart hämtad? (uid? eller via mappen?)? Jag antar att ett sådant script skulle fungera i praktiken Tack!

En proxy för HTTP för användare som surfar på shellkontot skulle antaligen fungera genom att räkna vad han tar emot/skickar. Eller löses detta på annat sätt?
gratis_utveckling är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-19, 09:08 #4
emilvs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av gratis_utveckling Visa inlägg
Okej låter som en fungerande idé, men då menar du att ni bara antar att en hel fil har blivit nedladdad om en förfrågan för filen finns? Tar ni filstorlek på filen och storleken på requesten och klassar som trafik då? Sedan vilken användares fil det var som vart hämtad? (uid? eller via mappen?)?
Du gör det så krångligt. Det står i accessloggen hur stor filen var. Detta funkar alltså även för dynamiska sidor.

Kanske kan du lösa trafikmätningen på shellkonton med hjälp av iptables. Då kan du till exempel välja att NAT:a varje användares trafik till olika IP-adresser (med hjälp av owner-UID) och sedan mäta dessa med någon bra programvara. Detta blir en krångligare lösning.
Oläst 2009-10-19, 11:47 #5
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Det står i accessloggen hur stor filen var.
Är det filstorleken eller överförd datamängd som står där?
Om det är filstorleken har ju inte kunden någon nytta av att köra gzip (ur det avseendet).

Kan man se även ingående trafik till kontot? T.ex. om besökare laddar upp filer kan det bli en del.

Brukar webbhotell/VPS/dedikerad/colo lägga ihop ingående och utgående trafik? Eller bjuda på ingående trafik eftersom bandbredden finns (full duplex) och mest behövs för utgående trafik?
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-19, 12:38 #6
emilvs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ Visa inlägg
Är det filstorleken eller överförd datamängd som står där?
Om det är filstorleken har ju inte kunden någon nytta av att köra gzip (ur det avseendet).
Vet ej. Det borde ju vara överförd datamängd, men det får du nog kolla i manualen.

Citat:
Kan man se även ingående trafik till kontot? T.ex. om besökare laddar upp filer kan det bli en del.
Läs manualen.

Citat:
Brukar webbhotell/VPS/dedikerad/colo lägga ihop ingående och utgående trafik? Eller bjuda på ingående trafik eftersom bandbredden finns (full duplex) och mest behövs för utgående trafik?
Det beror på. Vi loggar inte ingående trafik i webbhotellet eftersom vi inte tycker det behövs. Däremot loggar vi trafiken i båda riktningar för VPS och egna servrar. Men det beror nog på webbhotellet hur de väljer att logga.
Oläst 2009-10-20, 08:55 #7
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Bara ett inlägg till!

ganska standard är att trafik in+ut görs om till "total" trafik.

och du behöver nog någon form av kontrollpanel som gör detta åt dig.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-20, 10:43 #8
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Här är ett tips för en gratis kontrollpanel för din server.
Dock så är jag ganska säker på att den bara har koll på webb trafik och möjligen också mail/ftp.
det som görs via shell finns det säkert verktyg för att ha koll på men det är inget jag behövt förr.

iallafall.
Kloxo (föredetta LXadmin).
http://www.ruchirablog.com/setup-vps...o-admin-panel/ (guide som verkar vettig för att installera den)

och deras officiella site:
http://www.lxcenter.org/kloxo.htm
http://www.lxcenter.org/kloxo/installation-2.htm

Jag har dock inte använt kloxo/lxadmin själv men det är gratis numera sedan grundaren/skaparen lämnat denna värld och hans önskan hade varit något i stil med att det skulle bli opensource. Så det är tänkt att hyperVM och kloxo/lxadmin blir opensource inom en månad eller 2.
Men just nu får man licenser gratis tills det blir opensource och då är det inga licenser alls.
Citat:
License Server Information
To add a Client license, visit http://lxlabs.com/register/ to create a client account.
You do not have to pay for the License. Just add as many Servers as you need.
The License server will be obsoleted in time.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017