FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Åt andra sidan är priset fortfarande högt på dom tjänsterna, om man kollar på EC2 så är det dyrare än prestandan på en dedikerad server / egen server.
En koll på trafiken, så är första nivå 0.17$ per GB, en snabb växling i från idag till SEK så blir det 1.14 SEK per GB. Alltså 365 per Mbit. Visst när du drar över 150TB nästan 500Mbit så får du ett pris på 0.10$ per GB, 0.67SEK med hela 214:- per Mbit. Så 214-365:- per Mbit, mot 10-30:- jag kan räkna i egen infrastruktur. Även själva instansen är dyr räknat på vad prestandan i servrar är idag och priset för dom. Molnet som tjänst är inte dåligt, samt är bra om du vill kunna växa smidigt. Men du får inte glömma att du inte får förväxla molnet som en managed tjänst. Du måste ändå ha kunskapar om att ta hand om din instans alla fall. Men att det skulle bli billigare är jag mycket tveksam till, säkert dyrare i slutändan. Det jag kan gissa kan spara pengar är stora företag med stor o rörig infrastruktur. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Citat:
Citat:
Med en reserverad instans och ett års avtalstid blir månadskostnaden $48. Om man reserverar i tre år $19.5/mån. De priserna tror jag inte någon provider är i närheten av. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Om du har 100k unika besökare per dag, och varje besökare förbrukar 1MB så gör du av med 100GB om dagen, eller 3TB per månad. 3000 * $0,17 är $510. 3TB per månad motsvarar ett bandbreddsutnyttjande på ca 10Mbit/s, och kostar därmed $51 per Mbit/s, eller 367kr räknat på 7.2 SEK per USD. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
1 Mbit/s är ganska exakt 320 Gb överförd per månad, men det föreutsätter ju ett kontinuerligt utnyttjande dygnet runt och så ser ju normalt inga kunders förbrukning ut. De flesta "normala" sajter har alla sin trafik högst under 12 timamr per dag, det betyder att man behöver minst 2 Mbit/s för att leverera 320 Gb på en månad, men för att det skall snurra på fint med lite toppar etc. bör man nog räkna minst dubbelt på det... Det roliga är alla tror att bandbredd är mer eller mindre gratis, men bandbredd med hög kvalitet och garantier kostar ganska ordentligt och skall det dessutom vara internationell trafik springer priset iväg ytterligare. För övrigt är molntjänster ruskigt överreklamerat i mina ögon, de allra flesta, eller snarare alla, på WN lär kalra sig väl och komma undna billigare med vettiga VPS:er och dedikerade servrar. Om du väljer en kunnig leverantör som kör en vettig plattform med VPS:er (t.ex. VMWare Enterprise) så får du allt du vill ha i princip och med ruskig tillförlitlighet.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() Citat:
Det är klart att trafikmönster ser olika ut beroende på vilken site man har och vilken målgrupp. Men vi pratar snitt. Faktum är ju att ingen ansluter servrar med 1 Mbit/s eller 2 Mbit/s, det används ju för att beräkna. Man behöver inte räkna dubbelt på något, köper man 1 Mbit/s kan man överföra 316.4 GB under 30 dagar utan att behöva betala extra, beroende på 99th eller 98th vad man nu har, även om man skulle vara fysiskt ansluten med 10/100/1000. Man kan ju köpa en viss mängd, se vad man förbrukade och gå ned eller upp i avtal. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Men däremot vidhåller jag mitt sätt att räkna, allt beror ju på vad du avtalar med kunden. Antingen säljer man överförd mängd data per månad på en lina, som oftast är 100 Mbit/s idag, eller så säljer man en dedikerad bandbredd som får nyttjas som kunden vill. Det är viss skillnad på dessa. 1 Mbit/s ger dig möjligheten att överföra knappt 320 Gb per månad, men då måste du blåsa fullt hela tiden. Köper man fast bandbredd är man ju INTE ansluten med 1000 om man inte köpt just 1000. Man sedan också köpa bandbredd med "burst", möjligheten att överskrida fast debiterad bandbredd och det är där beräkningar som du nämner, 95/5 eller andra kommer in.
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jo men då det heter det typ unmetered.
Jag har ett avtal med Bahnhof, och i avtalet står det att trafik är peakbar upptill 100 Mbit/s och att en medeltrafikförbrukning på 1.0 Mbit/s ingår. Jag håller ju med om att det vore bättre om det kunde stå t.ex att det ingår 300GB transfer. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|