Kom ihåg mig?

Regga domän, och sen varumärke?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-02, 08:37 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Henkutt Visa inlägg
I mitt fall så finns "vårt varumärke" AB registrerat. De sysslar ju med något helt annat än det vi gör.

Min fråga är, för att förtydliga vart jag vill komma, om det är något problem att vi istället kallar vårt aktiebolag för "vadsomhelst" AB och fortsätter att använda "vårt varumärke" utåt.

Följdfrågan blir också, om det finns någon möjlighet att registrera "vårt varumärke" på något vis, för att ligga bättre till på något vis?

Jag har inget emot att någon heter "vårt varumärke" AB, eftersom det bara är en larvig bokstavskombination.

Något jag däremot inte vill uppleva är att jag måste byta namn. Det har jag nämligen redan gjort en gång

PS. "vårt varumärke" är samma innebörd som NAMNET i mitt inlägg ovan. Beklagar om det blir otydligt. DS.

Om du vill profilera "ditt varumärke" och inte "snylta" på någons annans redan registrerade varumärke eller företagsnamn, så är det bättre att byta helt och hållet, till något helt unikt.

Om din verksamhet är liten idag så tycker jag inte du ska låta "kärleken" till ditt "ord" (larvig bokstavskombination enligt dig själv) överskugga ditt förnuft.

Gör ett "clean break" byt ut både varumärke och företagets firma till något nytt och fräscht som du kan marknadsföra och låta profilera på dina villkor.

Men du kan givetvis regsitrera ett företagsnamn som är helt skiljt från varumärket, de behöver inte alls överensstämma.

Ta exemplet Henkel AG som är en tysk koncern somsäljer hårdvårdsprodukter och liknande, de har massor av olika varumärken som exempelvis "Scwarzkopf". Samma sak med Proctor & Gamble, de har mssor av varumärken som är helt skiljda från företagsnamnet.

Allt detta beror ju på hur du definierat din varumärkesstrategi och hur du tänkt bygga upp din marknadsplan.

Men mitt generella råd är att inte använda namn som redan är upptagna oavsett vilket område det gäller.

Det finns ju anledningar till att varumärket "Lacoste" finns som lamullströjor och som glasögonbågar, den lilla symbolen med krokodilen ska ju skapa ett igenkännande, så då får konsumenten en viss uppfattning av exklusivitet när man har lammullströjan. ser man då glasögonbågarna så överförs (projiceras) exklusiviteten från lamullstrjorna direkt till glasögonbågarna.

Om du vill uppnå den effekten så har man en strategi för det, vill man inte ha denna sammankoppling så finns ingen annan väg än att välja ett helt annat varumärke/firmanamn. Varumärken är aldeles för viktiga för att hanteras slentrianmässigt, tänk noga igenom vilken image du vill ge dina produkter/tjänster genom ditt varumärke och bolla gärna din varumärkesstrategi och din marknadsplan med några fler. Synpunkter från andra är alltid nyttigt oavsett vad de egentligen tycker, men när du väl bestämt dig så ska du bestämma själv vilken strategi du väljer.

När du väl bestämt dig så registrera både varumärke och firma och interntdomäner fär att skydda dina strategier.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017