Kom ihåg mig?

Hur mycket ska jag betala för en .se-domän?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-20, 08:41 #1
robbanfs avatar
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem
robbanfs avatar

Reg.datum: Nov 2003
KristianE och Connys värderingar är nog tyvärr en anledning till att det är så svår att få svar på förfrågningar om domäner nuförtiden. Alla är oerhört trötta på såna bud och låter hellre bli att svara.
Vill du verkligen ha domänen, bjud flera tusen direkt. Jämför den kostnaden med andra utgifter du kommer ha de närmsta åren så kanske det inte känns så mycket.
robbanf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-20, 13:08 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av robbanf Visa inlägg
KristianE och Connys värderingar är nog tyvärr en anledning till att det är så svår att få svar på förfrågningar om domäner nuförtiden. Alla är oerhört trötta på såna bud och låter hellre bli att svara.
Vill du verkligen ha domänen, bjud flera tusen direkt. Jämför den kostnaden med andra utgifter du kommer ha de närmsta åren så kanske det inte känns så mycket.
Det finns många bra lediga domäner om man bryr sig om att försöka hitta sådana som är vettiga. Det finns ju inget självändamål att köpa loss "befintliga" domäner, om man inte är en domänsamlare själv.

Att samla domäner kan väl närmast liknas vid att samla hyreslägenheter i stockholms innerstad, man vill absolut hyra de finaaste adresserna alldeles oavsett om man själv planerar att bosätta sig där eller inte. Visst det kan alltid finnas det där "samlarvärdet" som gör att man kan visa kompisar och andra invigda att; - Titta jag hyr strandvägen xyz....
Eller att man känner en inre tillfredsställelse att man lyckats komma över ett exklusivt hyreskontrakt.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-20 klockan 13:10
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-20, 14:11 #3
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
@ConnyWesth - När ska du sluta att förvirra läsare med ditt struntprat?

I varje inlägg du gör numera i "domänfrågor" så lägger du in dina egna värderingar och osanna förutsättningar som exempelvis att ett domännamn behöver vara detsamma som ett företagsnamn eller vice versa.

Förstår du inte att du LURAR läsare till oförstånd om de tror på dina påhittade sanningar som egentligen handlar om hur "det borde vara enligt, ConnyWesth"?

Fram till 2003 fanns det regelverk (som iofs lättades lite allteftersom) som sa att .se-domäner endast var företag förunnat och tillät 1 domän per företag. Samt att domännamnet skulle bestå av "firmadominanten" i bolagsnamnet.

Idag är det 2009 och fritt för VEM som helst i hela världen att registrera under .se enligt "först till kvarn" - utan förprövning och absolut utan krav eller önskemål om att de behöver ha ett bolag registrerat.

Utifrån de knapphändiga uppgifter som Bjorne lämnat så är det omöjligt att ge en objektiv värdering på det aktuella domännamnet - det anser jag ska berättas för Bjorne.
Att istället påstå "regfee" är som att erkänna att man inte själv har en susning om vad domännamn är och ännu mindre vad de är värda.

Webmaster Network är ett ganska stort forum med en rad kategorier. Själv gästspelar jag sällan i någon större omfattning utanför kategorier som domännamn, Allmänt och Off-topic -för att det är kategorier jag känner att jag kan ha en del att tillföra - kanske är det något som fler användare på wn borde praktisera?
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-20, 14:39 #4
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Grymt intressant diskussion! Det blev inget domänköp men jag har trots allt lärt mig en del om businessen.. Killen jag var i kontakt med har inte svarat på budet och verkar inte vara intresserad av någon affär. Eller så vill han snowballa det. Domänen i fråga är blek.se och min konsultfirma heter BLEK. Visst hade det varit passande att få domänen, men "blek" har ju egentligen ingenting med systemutveckling att göra så jag vet inte om jag hade fått någon relevant trafik den vägen? Istället reggade jag domänerna b-l-e-k.com och b-l-e-k.se, nästan lika bra namn.

BjörnJ, du har rätt i att det tar tid att registrera nya namn. Själv fick jag ändra mina firmanamnsförslag tre gånger innan ett blev godkänt. Men samtidigt måste man väl räkna med mödan som går åt till att köpa domännamnet också? Leta upp domänägaren, förhandla, hjälpa personen att transferera domänen ifall denne är oteknisk, osv. Plus risken att man blir lurad alt. att säljaren drar sig ur.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-20, 23:04 #5

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg

I varje inlägg du gör numera i "domänfrågor" så lägger du in dina egna värderingar och osanna förutsättningar som exempelvis att ett domännamn behöver vara detsamma som ett företagsnamn eller vice versa.

Förstår du inte att du LURAR läsare till oförstånd om de tror på dina påhittade sanningar som egentligen handlar om hur "det borde vara enligt, ConnyWesth"?

Fram till 2003 fanns det regelverk (som iofs lättades lite allteftersom) som sa att .se-domäner endast var företag förunnat och tillät 1 domän per företag. Samt att domännamnet skulle bestå av "firmadominanten" i bolagsnamnet.

Idag är det 2009 och fritt för VEM som helst i hela världen att registrera under .se enligt "först till kvarn" - utan förprövning och absolut utan krav eller önskemål om att de behöver ha ett bolag registrerat.

Utifrån de knapphändiga uppgifter som Bjorne lämnat så är det omöjligt att ge en objektiv värdering på det aktuella domännamnet - det anser jag ska berättas för Bjorne.
Att istället påstå "regfee" är som att erkänna att man inte själv har en susning om vad domännamn är och ännu mindre vad de är värda.

Webmaster Network är ett ganska stort forum med en rad kategorier. Själv gästspelar jag sällan i någon större omfattning utanför kategorier som domännamn, Allmänt och Off-topic -för att det är kategorier jag känner att jag kan ha en del att tillföra - kanske är det något som fler användare på wn borde praktisera?
Jag har framfört mina åsikter, som baseras på mina erfarenheter. Det finns även andra åsikter och erfarenheter, låt oss läsa om dem. Det går även bra att komma med sakliga motargument, till mina inlägg, i en diskussion här på WN.

Läsaren får bilda sig en egen uppfattning, det är enligt min åsikt bra att lyssna på fler åsikter, men företagaren måste fatta sina beslut själv, och stå för dem.

Tack för ordet!

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-20 klockan 23:07
Oläst 2009-09-21, 08:07 #6
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-22, 09:17 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag har framfört mina åsikter, som baseras på mina erfarenheter.
Men du har så vitt jag vet aldrig köpt eller sålt ett domännamn. Du har registrerat hyfsade domäner som fått förfalla. Din förstahands erfarenhet av domännamnshandel är obefintlig.

Att värdera blek.se till max 200 kr... Ett marknadsmässigt pris börjar förmodligen på åtminstone 5 000 kr.

Vad gäller b-l-e-k.se så tycker inte jag heller att det var något lysande namn. Förutom att bindelstreck ser lite underligt ut så är det mycket svårare, framförallt för en oerfaren internetanvändare, att skriva in adress b-l-e-k än att skriva blek, xfcv, cvhh eller något annat utan "specialtecken".

kw_wasabi; det finns lite annorlunda syn i vissa andra länder, men ett namn som b-l-e-k (som jag också har svårt att skriva) tror jag inte skulle vara en hit i Tyskland heller.

Senast redigerad av jonny den 2009-09-22 klockan 09:19
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-22, 04:03 #8
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Du gästspelar tyvärr alltför sällan på WN över huvud taget nu för tiden. Både du och ConnyWesth bjuder för det mesta på välformulerade och uttömmande inlägg, vilket jag uppskattar. Håller med om att man bör hålla sig till ämnen man har kunskap inom. Connys starka sida är som bekant "Företagsamhet, juridik och ekonomi" och där är han väldigt "het" anser jag.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-22, 12:21 #9

Citat:

Du får gärna precisera på vilket sätt jag skulle lura någon och vad jag lurar dem till. Jag har ingen som helst vinning av att framföra mina åsikter och erfarenheter. Huruvida jag är "ignorant" (dvs totalt okunnig) om saker och ting får väl mina argument och läsaren avgöra själv, jag hävdar inte att jag är "expert" elelr ens "kunnig" jag resonerar och framför sakliga argument. Varje argument finns dokumenterat här på WN och kan granskas av var och en som läser detta, sen får var och en göra en egen bedömning hur de vill använda dessa argument i sin vwerksamhet elelr inte.

Upptäcks rena sakfel så är jag tacksam om det påpekas och gärna referenser till källor som styrker fakta.

Jag handlar inte med domäner och har därför inget som helst ekonomiskt intresse i detta.

Vad jag förstått var du tidigare en aktiv domänsamlare. Du arbetar nu för IIS och har därmed indirekt ett egenintresse av att IIS kan sälja så många domäner som möjligt. Jag påstår inte att det är fel. Men det är lättare att förstå din inställning till handel med domäner när man har det i åtanke.

Jag försöker undvika personliga påhopp, då alla har olika inställning till saker och ting. Jag har framfört synpunkten att man som företagare bör tänka på vilka värden man skapar för kunden, för att skapa långsiktiga och ömsesidigt lönsamma affärer (då pratar vi mestadels B2B-affärer).

Det är tydligt att domänsamlare och andra som handlar med domäner upplever det som provocerande att jag över huvud taget tar upp frågan om att tänka på vilka värden man skapar för kunden. Detta är dock frågor som berör alla företag och företagare, jag ställer samma frågor till alla som driver företag; Vad kan du bidra med för värde till kunden? Domänhandel är inget undantag.

Som mångårig datakonsult så konfronteras jag med detta dilemma inför och under varje uppdrag, jag måste motivera för kunden vad jag bidrar med för värden och varför de ska anlita mig över huvud taget. Därför har jag full förståelse för att kunden verkligen vill ha ett mervärde när de gör en affär. Ibland lyckas jag och ibland misslyckas jag med att motivera mitt mervärde.

Ingen domänhandlare/domänsamlare har gjort några som helst seriösa försök att förklara vilket mervärde man skapar i sin affärsmodell. Jag är villig att lyssna till de sakliga argument som framförs. Låt se vad dessa argument är...

Nu råkar det vara så att trådskaparen själv har ett bolag som heter BLEK och av hans inlägg i denna tråd förstod jag att han önskade skaffa domänen blek.se för att han ville ha samma domännamn som sitt bolagsnamn. Det var inte jag som hittade på det. Jag har heller ALDRIG sagt att det måste vara på det sättet, det kan dock vara praktiskt i många fall att man som företagare även har sitt företags firma som domän, men som sagt inga krav, och det är givetvis min personliga åsikt (jag hoppas man får framföra sina åsikter här på WN).

Jag har uppfattat det som trådskaparen har ett litet företag (soloföretagare) så finns möjligheten att se till alternativa kostnader:

Alt 1) Behålla nuvarande firmanamn BLEK (kostnad 0 SEK) och köpa blek.se (kostnad 1500 SEK) + några timmars jobb med förhandling med domäninnehavaren, omregistrering m.m. Totalkostnad: 1500 SEK.

Alt 2) Byta firma till något annat helt unikt (kostnad 800-1100 SEK), registrera samam domännamn (kostnad 99-200 SEK), några timmars jobb med att hitta på ny firma och kolla på bolagsverkets sida att den är unik, samt kolla att domänen är ledig. Så snart bolagsnamnet är godkänt så kan han då regga domänen genom sitt webbhotell (vet ej vilket). Fördelen att han slipepr strulet med att förhandla med nuvarande domäninnehavare. Totalkostnad 899-1300 SEK.

Alt 3) Att behålla nuvarande firma BLEK (kostnad 0 SEK) och registrera en helt ny domän (kostnad 99-200 SEK) + några timmars jobb med att hitta på en ny domän och registrera den genom sitt webbhotell. Nackdelen att han då kommer ha olika firma och domännamn vilket inte stämer med trådskaparens krav i just den här frågan. Totalkostnad 99-200 SEK.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-22 klockan 12:39
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017