FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Enligt IDGs källa är SVT ikapp Youtube i antalet användare i Sverige, samtidigt så spenderar den gemene användaren mycket mer tid på SVT än på Youtube. Man har gjort en korsreferens till Medivisions undersökning via tidningen Ny Teknik...
Det enda problemet jag ser med detta "fynd" är att om man kollar på Alexa så är allting tvärtom. SVT är enligt Alexa den 27:e mest besökta siten i Sverige, samtidigt som Youtube är den tredje mest besökta. Och på SVT ligger ju mer än bara videotjänsten. Kollar man på antalet minuter som spenderas av användare (globalt då) så får man fram en medel, enligt Alexa, på 22 min per dag på Youtube, men bara 3 min / dag på SVT. Ganska skumt att det kommer fram till så olika resultat eller? http://www.idg.se/2.1085/1.244401/svt-ar-ikapp-youtube Senast redigerad av Althalos den 2009-09-04 klockan 18:10 Anledning: Lade till länk. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Sanning och statistik går inte ihop, statistik är bara ett sätt att framställa siffror på ett sätt. Oftast för att ge fördel, oftast glömmer dom att ange vilka värden som använda för att få fram statistiken.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Svensson har väl inte Alexa toolbar och blir då inte räknade, medan de som har Alexa toolbar använder youtube mer än svt...?
Alexa kanske har fler sätt att räkna än genom Alexa toolbar? Men samma resonemang håller kanske fortfarande ändå. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tror det är ett pr-trick för att ytterliga spä på varför man ska behöva betala en internet-avgift för svt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Undersökningen är gjord av Mediavision och är ingen traditionell besöksmätning om jag förstår det rätt utan är baserad på intervjuer a'la Sifo.
Såhär skrev de i sitt pressmeddelande: "TV-kanalernas webb-TV-tjänster starkt framåt Webb-TV-konsumtionen har mer än fördubblats det senaste året. Mediavisions Webb-TV-Tracking visar att 3,8 miljoner 15-74-åringar tittat på webb-TV i Q2 2009, vilket kan jämföras med 1,7 miljoner i Q2 2008. Att TV-kanalerna i Sverige gör allt fler TV-program tillgängliga via webben lockar nya och fler tittare. Den snabba ökningen visar att många uppskattar att kunna välja innehåll och tidpunkt själva, en utveckling vi ännu bara sett början av i Sverige. Mediavision mäter medveten räckvidd vilket betyder att de med tillgång till bredband hemma, får svara på vilka webb-TV-sajter de tittat på. Youtube är sedan länge störst i Sverige, men SVT har vuxit starkt under 2008-2009. Även TV4, Aftonbladet, Kanal 5 och TV3 rör sig kraftigt framåt under perioden. Ett allt större utbud och mer konsumentvänliga tjänster ligger bakom framgången. Även Ipred-lagen kan ha påverkat utvecklingen. När lagstiftningen sätter gränser för nedladdningen söker sig fler till webb-TV. TV-program, serier och långfilmer, som länge var mycket vanliga kategorier för nedladdning ökar nu kraftigt i popularitet för webb-TV, särskilt bland de yngre. - Webb-TV blir alltmer ”vanlig” TV. Vi ser tydligt att intresset ökar för att titta på TV när man vill, friare från kanalernas tablåer. Utvecklingen har varit stark under våren och då framförallt drivits av att alltmer traditionellt TV-innehåll erbjuds i webb-TV. Att internationella storproduktioner nu görs tillgängliga via webb-tjänster kommer att driva utvecklingen ytterligare, säger Marie Nilsson VD på Mediavision. - Det var också tydligt att Michael Jacksons död lockade många till webb-TV. Detta visar tydligt hur även tidningarna på nätet kommer att dra allt större nytta av webb-TV. Om Mediavisions analys Mediavision har under en längre tid följt ändrade medievanor hos den svenska allmänheten 15-74 år. Varje månad intervjuas ca 1 800 slumpmässigt utvalda personer mellan 15-74 år per telefon och webb. Syftet med Mediavisions analys är att kartlägga såväl etablering som användande av digitala medier i hemmiljö. Mediavisions undersökning är en individundersökning och en s.k. konsumenttracking; dvs. alla siffror gäller individer och härrör från konsumentledet. Månadsräckvidd för webb-TV uppmäts som en genomsnittlig medveten räckvidd bland 15-74-åringar med tillgång till bredband i hemmet. De som uppger att de tittat på webb-TV någon gång den senaste månaden (igår, senaste veckan, senaste månaden), tillfrågas om vilka sajter de tittat på webb-TV-innehåll från (spontan och hjälpt erinran). Mediavision är ett oberoende konsult- och analysföretag, inriktat på strategi och analys för det digitala medielandskapet. Mediavision Marie Nilsson, VD" |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag kan titta på SVT-Play via min digitalbox, men inte Youtube. En finess jag faktiskt använder då och då
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Oavsätt vem som har rätt / fel, eller vad man tycker i frågan - SvtPlay är helt fantastiskt
![]() Det som är extra kul är barnen (4 & 7 år), de fattar inte varför vi ens har kvar tv:n. På SVTPlay kan de ju välja exakt de program de vill se. Snacka om att tv-tittandet kommer att förändras en hel del framöver. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
SVT Play > Youtube
(Lite olika utbud, svt play är det mer kvalité på, personligen tycker jag svt play är intressantare) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Däremot är det väl så att det kommer gå åt det hållet att det du ser på TV är direktsändning och det du ser på IPTV är On demand. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
SVT Play har sänt bland annat OS direkt. Sänkte flera stora svenska företags internetförbindelser eftersom för många anställda kikade..
![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|