FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Så här på kvällskvisten har jag ingen revisor / ekonom att rådfråga, så hoppas på eventuell bra respons här! Är det någon som har koll på löneutbetalningar från ett limited-bolag i UK? Vad är det för regler i Sverige för att få lön från ett utländskt bolag? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Så företaget skall alltså inte dra av skatt. Hur är det med arbetsgivaravgifter? Jag är ju "timanställd" och arbetar vid behov från dom...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det kostar dig 50% här i Sverige.
Som att skicka cash från Google. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
OK. Men det är privatpersonen som ska ta upp inkomsten i deklarationen? Företaget har ingen skatteplikt i Sverige eller krav på filial i Sverige?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är väl precis samma som för ett svenskt bolag. Betalar man lön i Sverige så ska man vara registrerad som arbetsgivare, dra källskatt och betala in den + arbetsgivaravgift till Skatteverket.
Specialregler finns för egen firma och delägare i handelsbolag, men det var inte det du efterfrågade? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är ju lite arbetsgivarens problem. Om de anställt dig i Sverige bör de ha en skyldighet att följa svenska regler...
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Men frågan är ju om jag som anställd måste se till att företaget sköter sig
![]() Vilket ja måste kom ja på ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om ett utländskt företag har anställda i Sverige så lär de behöva en filial, och om inte så lär de i vilket fall betala källskatt och uppföra sig som vilket svenskt bolag som helst
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har tidigare varit anställd av ett danskt företag och har jobbat i Sverige för deras räkning.
Jag fick ut min lön från Danmark och av den lönen skulle jag själv betala in skatt och sociala avgifter. Det hade jag kollat på med skatteverket om hur jag skulle gå tillväga. I samband med deklarationen så skall man använda blankett T1 för att redovisa sina externa inkomster. Jag kom överrens med företaget vad jag ville ha i lön (innan skatt) o sen la dem på 33% extra för att täcka just dem sociala avgifterna. Det funkade iaf för oss. Läs mer på skatteverkets hemsida: T1 blankett + info |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|