Kom ihåg mig?

Debitering vid ångerrätt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-05, 21:49 #1
Henke76 Henke76 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Medlem

Vad har man rätt att fakturera kunden då kunden ångrat sitt köp inom 14 dagar?
Varorna skickas mot faktura. Frakten (värde 77kr) subventionerar vi alltid. Kunden är fakturerad varuvärde+aviavgift+subventionerad frakt (alt fri frakt).
Kan jag fakturera den faktiska kostnaden för frakten + aviavgiften + emballage ?
Henke76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-05, 22:27 #2
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Här har du aktuell lagstiftning, om vi talar om konsumenter: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx...005&bet=2005:59

Läs denna lagstiftning med tålamod, det är inte alltid lätt att hänga med, men den är i alla delar inriktad på att kringskära näringsidkarens rättigheter och maximera konsumentens rättigheter. Man har det inte lätt när man säljer till privatpersoner... ;-)
Oläst 2007-10-05, 22:34 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Jag har uppfattat det som att man glatt ska acceptera returen utan att få debitera något alls för den tid man lagt ner och de kostnader man haft, enligt lagen.

Visst finns det en fördel för konsumenterna, men att kunna kräva rimlig ersättning för frakt och returfrakt vore inte helt fel.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-05, 22:43 #4
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Man kan ju se det som att man har sålt en tjänst (frakt). När varan är levererad är tjänsten förbrukad och kan således inte ångras.

Vad jag har hört är annars att man måste betala tillbaka även frakten, precis som jonny skriver, men nu hittade jag motstridiga uppgifter hos Konsumentverket.

Edit: läste fel, var visst bara returfrakten det stod nåt om. Andra fraktutlägg skall alltså betalas tillbaka.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-05, 23:27 #5
micze micze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
micze micze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Jag tycker det är bra med ett starkt stöd för konsumenter. Det är ju de som ska känna sig trygga med att köpa. Och konkurrensen är stor och metoderna ibland aggressiva.
micze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-06, 09:15 #6
Medlem

Medlem

Ser tyvärr ingen stans i distansköpslagen att man har rätt att ta betalt för frakt och emballage...
Henke76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-06, 10:03 #7
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by micze@Oct 5 2007, 23:27
Jag tycker det är bra med ett starkt stöd för konsumenter. Det är ju de som ska känna sig trygga med att köpa. Och konkurrensen är stor och metoderna ibland aggressiva.
Visst finns ett behov, men lite bättre villkor för de som faktiskt försöker sälja hade nog varit bra även för konsumenterna.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-06, 17:30 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Vad lagen säger spelar inte så stor roll vid så här små belopp. Kunden behöver bara bestrida fakturan och då måste fallet prövas i domstol för att du ska kunna få betalt. Oavsett om du har rätt eller fel så blir det dyrare för dig att ta det till domstol än att låta kravet bero.

Jag ställde samma fråga som du nu ställer direkt till konsumentverket för något år sedan. Personen jag pratade med ansåg att jag gott kunde fakturera besvärliga kunder för mina utgifter. Han tillade att jag inte skulle få problem med konsumentverket, eftersom de aldrig skulle befatta sig med ett sådant fall.

I vilket fall så måste du ställa dig själv frågan om en sur kund kostar dig mer än utlägg för frakten. Det kan ofta vara mycket kostsamt med badwill för företaget. Samtidigt tröttnar man på en del kunder som inte förstår att uppföra sig som normalt folk. Då kan man lika gärna skicka en faktura och se om kunden betalar.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-07, 15:39 #9
Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Personligen så anser jag att försälning mot privatperson alltid har 14dagars ångerrätt, men där med inte sagt att de inte ska betala. Om de beställer en produkt/vara/tjänst och sedan har mottagit denna, öppnat förpackningen eller loggat in på systemet, så de de betala för denna tid. När det gäller produkter som är öppen förpackning, använd etc. så anser jag att man kan ta ut en återställningsavgift samt också låta kund betala för returen.

För att styrka detta tydligare så kan du ju ha med allmänna villkor vid beställning där sådant här regleras. Då får kund möjlighet att läsa dessa och godkänna innan ni skickar beställningen. Sedan om allmänna villkor står över eller under svensk lag är ju en annan fråga. Men är detta ett problem, ta betalt, är det något som hnder vid enstaka tillfällen och som inte drabbar er direkt negativt ekonomiskt, strunta i det.
Polis_ttt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-08, 08:19 #10
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Originally posted by Polis_ttt@Oct 7 2007, 15:39
När det gäller produkter som är öppen förpackning, använd etc. så anser jag att man kan ta ut en återställningsavgift samt också låta kund betala för returen.
Har man inte förverkat sin ångerrätt om man har öppnat förpackningen?

Hur som helst så återkommer jag till samma företag när jag ska handla IT-prylar. De har hyggliga priser, men är inte överdrivet billiga. Däremot har dom låg leveranskostnad, snabba leveranser, bra kundtjänst.
Dessutom råkade jag beställa fel vara en gång. Helt och hållet mitt fel, jag slarvade och köpte fel. Jag ringde och frågade vad jag skulle göra. Så länge jag inte hade öppnat förpackningen (vilket jag inte hade) så var det bara att beställa en ny vara (rätt) och sedan skicka tillbaka den felaktiga, med den postavi som de skulle skicka per post. De stog alltså till och med för returfrakten, vilket jag aldrig hade kunnat tro.
Det är sånt som gör att jag inte ens jämför priser längre.
Ska man berätta vilket företag det är? Om inte får någon moderator redigera, men Dustin Home är det.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017