FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Finns det något sätt som jag kan ta reda på vad besökarna till konkurrenten använder för sökord för att komma till hans sida? Om jag vet det kan jag lägga ner energi på att sökmotoroptimera på just de orden.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kolla deras metataggar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
En variant är att se vilka ord de eventuellt har optimerat sidorna för genom att kolla keyword density med tex http://www.ranks.nl/tools/spider.html
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack tack för tipset. Vill ju veta vilka sökord som funkar bäst av de konkurrenten har. Någon som gjort några mer ingående studier på vilka sökord som ev kunder skulle använd för att komma till sidan genom enkäter eller intervjuer eller annat?
Jag förstår självklart att det är olika för olika sidor men själva metoden i sig är jag ute efter och hur det fungerade. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Antalet sökningar som sker på ett specifikt ord ger ju en ganska bra vink. Du kan kolla det här. Glöm inte välja rätt land. Tjänsten är överbelastad och fungerar ibland inte, men när den fungerar så är den väldigt användbar.
Om du inte redan har ett adwords-konto så skaffa dig det. Ju dyrare ett ord är, desto mer värdefult är det att ranka bra på. Observera att det ibland kan vara enklare och i längden mer lönsamt att optimera för två mindre eftersökta ord. Säljer man t ex kameror så kanske ordet "kamera" är nästan omöjligt att få en bra ranking på i början (stor konkurrens). Börja då att optimera för enklare fraser, såsom "köp kamera", "billig digitalkamera", mm. När du efter en tid känner dig mogen för ordet "kamera" så är halva jobbet redan gjort. Nu tog jag bara ordet "kamera" som exempel. Jag har inte gjort någon check på svårighetsgraden. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|