FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej,
Jag undrade ifall jag skulle sälja en sida via en annonserings sajt/autions sajt ex blocket.se / ebay / tradera, måste jag skatta för de pengarna? finns det sätt för skattemyndigheten att ta reda på det... det lär det ju göra ifall en företagare köper upp den och sedan deklarerar ... eller? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Varför skulle du vara undantagen skattskyldigheten?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Alla måste vi skatta, se till att bosätt dig i något bättre land än sverige om du inte vill skatta...
Ett riktigt jobb har nog dom flesta här också ska du se... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Om du säljer fler sidor än just den du pratar om nu så tycker jag du ska söka f-skatt. Enligt min erfarenhet är skatteverket väldigt lätta att ha att göra med "nu efter valet" som min kontaktman sa. De ger hellre en provperiod med f-skatt än att avvisa dig sa han. Så det var ingen jobbigt alls om man sökte för en verksamhet med annonsering/webbdesign.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Om det bara är en engångshändelse är det bara att ta upp det som övrig inkomst i din deklaration.
Om det inte är en engångshändelse och syftet är att tjäna pengar ska det klassas och skatttas som näringsverksamhet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Nu tycker jag att några av er är lite elaka
![]() Han ställde ju en fråga, är man ingen hejare på skatter så är det inte så lätt. Tråkigt om det fanns en paragraf att utnyttja(tex. hobbyverksamhet) och missar den. Visst ska man betala skatt till vårt underbara land med världens(?) bästa välfärd, men erkänn att ni gärna behåller pengarna själva om ni kan? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
[QUOTE=j3rk3r,Aug 16 2007, 11:48] Nu tycker jag att några av er är lite elaka/QUOTE]
Möjligt, men frågan är ju ändå: "Måste jag skatta", varför skulle han vara undantagen skatteplikten? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Här står mer http://www.skatteverket.se/download/...0092/34408.pdf. En näringsverksamhet är det om verksamheten drivs självständigt, varaktigt och med vinstsyfte. Lägg märke till att det inte spelar någon roll om man gör vinst eller inte det är syftet som avgör. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|