FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tjena
Någon som har förslag på vad man lämligast ska ha för bakgrund när man fotar produkter? Tänker närmast i redigeringssynpunkt. Produkterna jag ska fota är ganska ljusa. Även andra tips om fotografering tas gärna emot. //Kaj |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
se bara till så att produkterna inte smälter in så väl i bakgrunden om du ska redigera efter. jag hade nog kört på lite mörkare bakgrund. elller kanske helt svart. beroende på hur ljus produkten är.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
- Skaffa ett fototält, ger ett bättre ljus utan skuggor.
- Skaffa två slavblixtar. Ger bättre ljus än kamerans inbyggda. - Använd inte vanliga glödlampor, lysrör etc. Dessa ljuskällors "temperatur" är för låg och ger ett gult stick på bilderna. - Undvik att använda kameras egna blixt. Dessa brukar ge ljus som reflekteras i föremålen du fotograferar. - Använd stativ så slipper du skakningar samt att bilderna blir mer lika när det gäller vinklar etc. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag fotograferade vita oljedunkar/flaskor. Ställde dem utomhus på en container och fotograferade "nerifrån och upp" vilket gjorde att himlen blev till bakgrund. Kolla själv @
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
wow, va lite att tänka på.
Googlar nu efter en kamera, passar på att fråga om lite tips där också, budget ca 10.000 Förslag? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du borde skaffa en systemkamera men dessa blir oftast mycket dyrare.
Enkla saker att tänka på: - Kunna stänga av blixten - Kunna ställa slutare och bländaren manuellt. - Fäste för stativ på undersidan (så gott som alla kamerer har detta) - Uttag för blixt eller blixtfotsfäste på kameran. - Ingen fördröjning när man tar bilden. Man blir irriterad när man trycker på slutaren och den tar någa 10-dels sekunder innan själva bilden tas. Själv använder jag en Nikon D70 men har dålig pejling på vad man bör satsa på idag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Med den budgeten: systemkamera alla gånger. Om du sen kör Nikon eller Canon är av mindre vikt. Jag har kört Canon och till produktfoto (och porträtt) finns det ett rackarns billigt objektiv som jag gillar skarpt och det är Canons fasta 50/1.8 II. Går lös på strax över en tusenlapp och ger en möjlighet till riktigt små skärpedjup och kräver inte alltför mycket ljus för att få bra bilder. Det i kombo med t.ex. 400D är riktigt intressant.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Kanske dum fråga, men digital/optisk zoom 1 ggr, brukar det inte va mer? Slutartid 30-1/4000 sekunder, bra/dåligt? Kan inte ett jota om kameror som ni kanske förstår :blink: Köpt skräp aldeles för många gånger!! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kan inte så mycket om kameror heller, men kan rekommendera att kolla på www.cyberphoto.se, de har recensioner på många kameror.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|