Kom ihåg mig?

"Spam" från Advisor ?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-19, 13:46 #1
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Idag kom ett mail från Advisor gällande Investering i fonder. Det var adresserat till vår info-adress. Givetvis är det en form av spam, då det inte framgick av mailet att det var just oss de ville kontakta, samt inte heller någon information om varför det skickats till just oss, avregistrering från framtida utskick osv.

Mailet i sig var (visserligen fult) men ändå seriöst formulerat. Citerar en liten del av det nedan, någon mer som fått detta?

Citat:
Investera i svenska hyresfastigheter!

* 10 -15% genomsnittlig avkastning per år, varav 4,5% är garanterad
* Låg risk
* Förmögenhetsskattefritt

Svenska Bostadsfonden erbjuder ett placeringsalternativ väl lämpat för såväl privatpersoner som för institutioner och företag. Genom Svenska Bostadsfonden kan man träda in som delägare direkt i ett antal hyresbostäder. På de orter Svenska Bostadsfonden investerar har standardavvikelsen varit 4 % mellan åren 1996-2006. Svenska Bostadsfonden förvar fastigheter med 5 - 7 % direktavkastning på tillväxtorter i Sverige. Den förväntade genomsnittliga avkastningen på eget kapital till investerarna beräknas vara 10 - 15% per år.
Nu är jag inte direkt vansinnigt upprörd över detta, men nyfiken på varför de skickar till en infoadress på vinst och förlust, samt varifrån de fått adresserna - antar att de är köpta. Ställde frågan till dem och fick svaret "från offentliga register". Jag har just svarat igen och bett dem specificera detta.

Man kan tycka att "jag borde ha viktigare saker för mig" kanske, men det är ju ovanligt att seriösa företag skickar spam på detta sätt (även om Axfood har gjort bort sig en del)- så jag vill grotta lite i vem som säljer adresserna och varför de inte upplyser om att detta är spam. Antagligen har inte Advisor en aning om sådana regler, så dem vill jag vara snäll mot.

Som sagt, skulle vara intressant att veta om fler fått detta?
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017