FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag hade tänkt att bygga en webbsöktjänst. Tidigare har jag använt
Citat:
Såhär hade jag tänkt mig: 1. interna egenskaper Jag hade tänkt mig att ge en sida: 6 p om sökordet finns i titeln. 0.5 p om sökordet finns i meta-beskrivningen 0.5 p om sökordet finns i meta-keywords 0 - 4 p beroende på hur många gånger sökordet finns i texten på sidan. 3 p om sökordet är detsamma som domänen. 1 p om sökordet finns delvis i domänen. 2. externa egenskaper 0.1 p för varje inlänk till sidan. (med max på 10 p) 0.1 p för varje inlänk med sökordet i länktexten (med max på 10 p) Då sorteras resultatet i en sökning efter högst "p". Nu vill jag givetvis ha förslag på förbättringar! Vad saknas? Vad behövs inte? Vad ska ändras? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Har du kikat på MySQL FULLTEXT-search?
En URL också: dev.mysql.com/doc/mysql/en/Fulltext_Search.html
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har läst en bok i ämnet som är riktigt bra.
"Informationssökning på Internet" ISBN: 9144031785 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag gissar på att det finns många gratisprojekt igång med öppen källkod för den typen av sökmotorer. Om du inte hittar någon du kan använda dig av rakt av så finner du nog många bra idéer om du kikar i koden eller dess dev-forum.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om sökordet är i fet stil, om det är inom <h1> o.s.v. så borde det ge mer poäng.
Men det borde oxå ge mer poäng beroende på hur högt upp ordet står på sidan. Samt om man har två sökord. Hur nära dom står varandra i texten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om ordet finns i domänen borde ge mer poäng.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Samt om sökordet är med i länktexten borde det ge lite mer, (om det inte är på en "skit-sida" vill säga. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|