Kom ihåg mig?

SSL från Commfides Norge AS?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-06, 14:30 #1
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Flitig postare
Tezs avatar

Blev idag uppringd av ett norskt företag som ville sälja ett nytt SSL certifikat då vårt går ut i maj. Jag minns just nu inte hur vi gick tillväga första gången, och inte heller vad det kostade. Alla dessa papper finns på ett annat ställe.

Det skulle kosta 9000kr för 2 år, och skulle vara det billigaste alternativet enligt honom. Jag kan inte påminna mig att vi betalat så mycket förut?? Han pratade också om "trafikljus" som skulle få kunderna att känna sig trygga - och påstod att alla visste om detta eftersom det skrivits så mycket om det i media. Va???

Någon som har lust att uppdatera mig i frågan? :blink:
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-06, 14:40 #2
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2005
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Reg.datum: Apr 2005
Du kan få ett 1 års certifikat från Digicert för $99 USD. Rekommenderas varmt.

De "trafikljus" säljaren nämde är väl inget annat än SSL-kopplingen som webbläsare visar upp (i adressfältet) när man besöker en SSL-säkrad hemsida.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-06, 15:01 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Det finns egentligen bara två saker att tänka på när du köper ssl-cert. Antingen köper du ett välkänt och betalar mycket. Eller så väljer du ett okänt och betalar lite. Vill du betala mycket pengar så är det Verisign, GeoTrust eller Thawte du ska satsa på. De dyrare är för det mesta inte bättre än de billigare certen. Däremot så är de mer välkända och betrodda av konsumenten.

Själv använder jag ett billigt som heter RapidSSL. Det är exakt samma cert som GeoTrust, men med annat namn (samma företag som äger båda). RapidSSL hittar du här och det kostar 69 dollar/år (billigare om du köper 2år). Det finns att hitta ännu billigare cert, men jag kan rekommendera RapidSSL eftersom det är lika stabilt och tillförlitligt som ett av de dyraste på marknaden, men till en bråkdel av kostnaden.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-06, 15:37 #4
Tezs avatar
Flitig postare

Flitig postare
Tezs avatar

Verkar som om man i varjefall kan hitta helt ok cert för mindre än 9000/2år i varjefall!

Hur stor kännedom tror ni konsumenterna egentligen har om detta? Ingen jag har frågat som inte är insatt (dvs "vanliga svenssons") har en aning om vad det betyder. Men jag kanske har prickat in ovanligt obildade personer?

Edit: Vill tillägga att "trafiksljuset" skulle vara något som visade grönt när kunden skulle betala.

Edit2: Jag hittar heller inte hur det någonstans visas att vi har ett certifikat, förutom att det står i texten gällande kortbetalning via DIBS. Är det något jag borde ha lagt in? Skäms för att jag inte har bättre koll på detta...
Oläst 2007-03-06, 17:54 #5
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Svensson i allmänhet har aldrig hört talas om de olika ssl-certen. I 99 % av fallen så spelar det alltså ingen roll vad certet heter eller vem som har utfärdat det. Har man däremot en webbutik som omsätter väldigt stora belopp så kan det ju vara värt att välja t ex Verisign i alla fall. Slår man ut kostnaden för ett dyrare cert på kanske 100.000 beställning så blir det ändå småpengar i sammanhanget. Mitt råd är alltså:
Låg omsättning = Billigt cert
Hög omsättning = Dyrt cert
Ganska logiskt
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-06, 20:52 #6
elofssons avatar
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
elofssons avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Originally posted by Tez@Mar 6 2007, 14:30
Blev idag uppringd av ett norskt företag som ville sälja ett nytt SSL certifikat då vårt går ut i maj.
Tez nu vet jag inte om det är Thawte du har som leverantör men företaget Kulturpool där jag jobbar har SSL-certifikat från Thawte och de gick idag ut med en varning. Se klipp nedan.

Citat:
We have recently received queries from our customers regarding
unsolicited and misleading e-mails sent by a competitor of thawte
advising you to renew your thawte certificate via their website.

Please be advised that correspondence from thawte will list your order
number. If your order number is not produced, this company is in no
way affiliated to thawte and their authentication methods may be
questionable.
Så man kan ana ugglor i mossen. Är det inte domäner folk försöker kränga till överpris så är det certifikat...

Det enklaste du kan göra är bara att förnya och betala ditt nuvarande certifikat eller fixa ett nytt. Men vad du än gör, skippa norrmännen.
elofsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-06, 22:58 #7
Tezs avatar
Flitig postare

Flitig postare
Tezs avatar

Will do! Hade egentligen redan bestämt det, men ville kolla vad det handlade om. Fick den där känslan man får när någon ringer och är extremt envis och det verkar lite konstigt allting...

Tack för responsen!
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017