FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Glöm inte att påpeka att man måste länka till dina sidor för att sidorna ska fungera på internet
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag hade en liknande uppgift för några år sedan - att lära upp några internetanalfabeter i dreamweaver, främst för att de skulle kunna uppdatera sitt företags statiska webb.
Jag hade 5 dagar på mig så jag kunde ju gå lite mer på djupet men jag tror att hubbert och frej är helt rätt ute med att man måste försöka få dem att förstå hur saker fungerar med webserver, url:er, ftp, grafik och sånt. Sen hinner du kanske mest bara försöka förklara hur dreamweaver fungerar lite snabbt... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
på 9 timmar ska dom lära sig bygga en hemsida.. ska man då ta tid att förklara saker som egentligen inte rör hemsidan alls? enda som ska förklaras är skillnaden mellan server och klient (så man inte ser en massa trasiga bilder med adressen file://c:/document and settings/tjall/my pictures/rosa.jpg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
För helt nybörjare så kan du ju köra i den ordningen som webbdesignskolan.com gör.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Flitig postare
|
############ Det "tekniska" #####################
Jag gick en sommarkurs 2002, med 4 timmars pass varje vardag i ca 4 månader. Visserligen innehöll kursen genomgång av: 1. grundläggande manuellt html - (Lärare nr.1) 2. Photoshop editering - (Lärare nr.2) 3. Gif animering med Image Ready 3.0 4. designa layout för hemsidans helhet i Photoshop för att sen klippa ut delar och placera in... 5. Genom användning av Dreamweaver. 6. CSS i Dreamweaver 7. Flash genomgång. 8. Implementering av flash i hemsida via Dreamweaver. 9. Macromedia Ultradev 4.0 (göra ASP sidor) - (Lärare nr.3) 10. Sätta in ASP sidorna via Dreamweaver. 11. Projekthantering. Som du ser så var det 3 olika lärare för denna grundläggande sommarkurs som anordnades av KUNSKAPSLYFTET. Företaget som höll i det här finns nog inte längre kvar. Och efter all denna tid så tror jag inte nån t.om. jag förstod hur det skulle gå till att välja ett webbhotell och allt sånt server grejs som man inte gick igenom! ############# Demografin ################ Gruppen jag gick i bestod i majoritet av äldre invandrare, arbetslösa/nyvarslade från Telia/Ericsson liknande storföretag. 50% män/kvinnor. Jag var den yngsta där 20 år då dem andra såg ut att vara i 40-50 års åldern. Det som jag observerade som du bör förbereda dig för är att äldre människor föredrar att läsa saker på papper så när du hänvisar dem till tutorials som webbdesignskolan.com då kommer dem att bränna mycket papper [6 pers x 50 sidor =~300 sidor] MINST! Vad du BÖR lära äldre är att utnyttja tutorials på rätt sätt. Dvs. inte läsa allt rakt upp och ner för att sen utnyttja sina kunksaper. Man bör använda dem som referens och möjligtvis läsa 1 sida för att sen följa bilderna på tutorials och göra själv direkt i datorn. Äldre tänkte aldrig på det sättet och då slutar det med att printern arbetar på högvarv hela dagen ![]() ############## Den verkliga frågan ################ Jag tycker inte frågan du ska ställa är vad för saker du ska ta upp i din kurs. Utan vad för nåt dina kunder/klienter förväntar sig att kunna producera efter kursens slut. Så fråga dem direkt innan kursen börjar så vet du mer exakt vad som är mest nödvändigt att lägga ner tid på och inte. Är deras förväntningar högre än vad dina 8-9 timmar kan leverera då kan du klargöra för dem innan kursen börjat att det krävs flera 8-9 timmars kurser för att uppnå den nivå dem förväntar sig att uppnå på "en 9 h kurs". Du sade ju själv det är en nybörjarkurs då kan dem inte förvänta sig mer än det dem frågar efter. Vill dem ha mer får dem pröjsa dig för vidare lektioner. ######### Upplägget ########## Istället för att använda nån generell tutorial sida som webbdesignskolan.com borde du skräddarsy din egen tutorial för att möta dem förväntningar och begränsningar som din 8-9 h kurs kan täcka. Det blir mycket effektivare tycker jag. För mycket information kan vara = ingen informations intag alls ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Flitig postare
|
och lär dem hur man använder Internet för att fråga hjälp i forum som
http://forums.techguy.org/ åldringarna i sommarkursen lärde sig aldrig det viktigaste av allt. Att kunna hitta och gratis rådfråga veteraner på nätet om allting mellan himmel och jord. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Nykomling
|
Tack till alla som gett råd, mycket användbart!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Flitig postare
|
en annan sak ar att du bor lara dom att sokea efter hjalp via google och pa forum...
(sista lektionen var gor jag nu )(samt salj in din advance html kurs ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|