FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Absolut dummaste tentorna jag någonsin haft var när vi skulle skriva kod för hand. Det var inte utan att man pep ur sig: "Min intellisense är trasig!" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
... Har också gjort ett test där man skulle skriva kod för hand på papper, man kunde inte fuska och allt fick komma ur huvudet, fantastiskt bra sett att testa någons kunskaper. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
För min del var proven rejält klumpiga. Att kunna syntax är inte ens hälften av vad programmering handlar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
En programmerare är en problemlösare, inte en uppslagsbok.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Dock är det betydligt svårare att utforma bra frågor/problem av den typen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Medlem
|
Kan din programmerare förklara och ge exempel på rekursivitet? (Bra för menyer t.ex.)
Kan din programmerare förklara några skillnader mellan POST och GET metoden, och gärna lämna några exempel hur han hanterar sådana anrop? (Används vid alla formulär, <form> och länkar) Kan din programmerare hämta ett värde från en sessions-variabel? ( $var = $_SESSION['user_id'] t.ex) Kan din programmerare infoga en ny rad i din databas? (Svaret "Ja" duger inte utan en fiktiv sql-sats är lämplig här) Vet din programmerare skillnaden mellan en lokal variabel och en global? (Om han nu inte föredrar prodecurbaserad programmering framför OOP) Vad är skillnaden mellan &$var och $var? (&$var är en pekare till minnesplatsen för $var, kort svar) Till slut en kuggfråga för den "lama" programmeraren, är det nån skillnad på Javaskript och Java? (Enkla svaret, Java är serverkod och Javaskript klientkod) OT: Javaskript hette från början htmlskript och kom från Netscape. Tja det är några av de frågor jag skulle ställa om det inte finns någon portfolio. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
om du skall testa din programmerare på SQL-biten (databasen) kan du juh fråga:
vad är ett INDEX bra för? kan han inte svara på det så vet han inte vad en databas är ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Supermoderator
|
En fråga jag gärna skulle vilja få besvarad är "Hur har han lärt sig PHP om han inte har någonting att visa upp?". Han borde kunna visa upp något (betyg, referenser, egna projekt etc). Annars är risken väldigt stor att det är en kallsongprogrammerare (hemmasnickrare) som kan ha stora brister i utforming av koden.
För att gå lite OT och svara på dessa programmeringsprov: Om ni inte har möjligheten att utnyttja en bok för att ta reda på funktioner så borde väl pseudokod godkännas? Man är inte en programmerare för ett specifikt språk utan man har endast erfarenheter av olika språk. Kan man programmera så tar det några veckor att sätta sig in i ett nytt språk syntax och hur man går till väga för att lösa problemen som uppstår. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|