FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Låt oss säga att jag har en sida där jag vill sälja webdesign till företag och privatpersoner. Måste jag då registrera ett företag? Eller kan man på något annat sätt betala skatt? Eller är det lättaste sättet att starta ett eget företag/bolag ? Tack på förhand /Ericsson |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej, du kan använda dig utav ett faktureringsföretag som tex www.bolagskraft.se de tar dock några % (tror det är mellan 7-12%) på beloppet du fakturerar till kunden.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du ska satsa långsiktigt tycker jag absolut att du ska starta företag.
Gå till www.bolagsverket.se och www.skatteverket.se och läs mer. Lycka till! //Andreas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
För mig var faktureringsbolag intressant i början men allteftersom uppdrag stiger i antal suger det att behöva ge bort X% bara för att slippa pappersjobbet. Avgifter för att registrera enskild firma är 1000 kr och med rätt prissättning är dem pengarna intjänade relativt snabbt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag personligen har avregistrerat mina bolag och anlitar numer Bolagsbolaget,
som är ett faktureringsbolag, men dom är också min sammarbetspartners. Dom sköter allt pappersjobb, se till så att jag är försäkrad, betalar momsen och skatten i tid och dom kan bistå mig med sakkunnig och juridiska hjälp, så att jag aldrig hamnar på tvären. Jag får tillgång till ett intranät, där jag kan följa mina projekt och jag har hela tiden full kontroll på min ekonomi. För den servicen, betalar jag 15 % på fakturerat belopp. Jag har varit egen företagare sedan 1985 och skött det mesta av all bokföring själv utom kanske bokslut och lite hjälp då och då och själv betalat försäkringar och själv skicka ut fakturor och själv skött inkassoärrenden och jag kan lova er att sådant kostar också pengar. Nu kan jag ägna mig helhjärtat åt att dra in pengar till verksamheten och den eventuella merkostnad som det bli med bolagsbolaget vägs upp mångdubbelt av att jag har fått massor av "fina företag" som kunder, som anlitar mig just för att jag har ett AB i ryggen som är vitare än snövit. Det finns givetvis massor av andra fördelar med ett bolag som Bolagsbolaget men jag är inte deras marknadsförare även om jag gillar idén och ni som väljer att själva sköta allt, gör säkert rätt i detta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
tack för alla bra svar!
Mvh Ericsson |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
du sparar genom att anlita en redovisningsbyrå som gör allt åt dig istället. Berätta gärna vilka nackdelar det finns med att inte ha ett eget företag. Jag har inte sett några nackdelar ännu :blink: |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|