FAQ |
Kalender |
2007-01-26, 13:54 | #1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hade en föreläsning i förrgår där ämnet var e-handel och behovet av en fungerande logistik. Läraren var kritisk mot att dagligen behöva tacka nej till erbjudanden om webbshop:ar till hans företag. Han menade på att det idag inte finns särskilt många företag som startat som enbart webbshop:ar och faktiskt överlevt längre än ett par år. Kritiken mot e-handel var att företag som inte begriper sig på och klarar av att hantera materialflödet inte hade på marknaden att göra, och skulle förr eller senare gå i graven.
Vidare beskrevs hela processen som så att kund beställer på hemsidan, orderns registreras, signal går till plock, vidare till pack, vidare till skeppningen, vidare till terminal I, vidare till sortering/spridning vid terminal I, vidare till terminal II (lokalt), vidare till paketutlämningsstället, avi till kund, kund hämtar paketet. Har min lärare rätt på någon punkt? Är det en koncentration inom någon särskild bransch där webbshop:ar fungerar utan behov av andra säljkanaler? Jag angav Lastbryggan som exempel på ett företag som mig vetligt inte haft någon annan försäljningskanal än sin webbshop. Så Mats, om du får en drös med beställningar från T-län vet du orsaken |
||
Svara med citat |
2007-01-26, 14:53 | #2 | |||
|
||||
Medlem
|
Amazon är ett annat exempel som har överlevt mer än ett par år.
Skulle kunna dra en uppsats över vad som kännetecknar produkter som lämpar sig för försäljning över nätet, men det har redan gjorts så många gånger att det känns onödigt. Det som kan sägas är att både Amazon och Lastbryggan har produkter som passar ypperligt för nätförsäljning. |
|||
Svara med citat |
2007-01-26, 15:47 | #3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Amazon är intressanta nu när de börjat ägna sig åt tredjepartslogistik. Kanske något för andra webbbutiker?
|
||
Svara med citat |
2007-01-26, 16:09 | #4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tror det handlar om att det är enklare att dra igång en webbshop än traditionella butiker. Det kräver också mindre investeringar.
Därför är det också en större andel som misslyckas.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2007-01-26, 16:19 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hur är det med Netonnet?
Visst finns det butiker som bara finns på nätet, som startats på nätet och överlevt och blivit riktigt lönsamma. Det är klart att det går att göra om man bara tänker efter lite innan, planerar duktigt, gör sin läxa och ser till att ta del av antingen sin egen eller andras erfarenhet från ev. de äldre postorder företagen om hela precessen bakom webbsida. |
|||
Svara med citat |
2007-01-26, 20:48 | #6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Här är fokus till stor del på själva processen att nå kunden, låta kunden finna vad denne söker och på ett enkelt sätt koppla samma beställningen i webshopen med materialplaneringssystemet (i större företag) eller den databas ur vilken ordrarna börjar bearbetas.
Netonnet är smarta med lager i botten och antagligen ett hyfsat logistiksystem igång. Vad kritiken handlade om mer var just hanteringen av X antal ordrar per dag. Hur många ordrar klarar man av att hantera, och om det är många ordrar hur garderar man sig mot att det finns kunder som inte vill betala för sig? Ponera att du är relativit stor och hanterar ett par tusen ordrar per dag, du har ett ordervärde som snittar på kanske 500 kr, vad är det då som får dig att gå in och lägga ner arbete på de ordrar där det uppstått betalningsproblem? Är det ens någon som räknat på vad det kostar att hantera varje enskild order? =) |
||
Svara med citat |
2007-01-26, 21:01 | #7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag tycker din lärare har helt rätt men samtidigt helt klart beroende på hur man ser på saken. Det är ju väldigt få aktörer som sköter hela denna kedja oavsett bransch. Man köper helt enkelt de tjänster man har behov av för att som i detta fallet kunna sälja via webshopen. Logistik/transportföretag finns det mängder av som är experter på dessa flöden som man då lämnar över till. Tänk dig istället en "traditionell" fabrik som tillverkar stolar. Det dom är duktiga på är att konstruera, producera och leverera ut från sitt lager. Efter detta tar ett annat företag över (ex. DHL, Schenker, DFDS..etc) som ansvarar och ser till att dessa stolar portioneras ut runt om i Sverige. Att det passerar olika terminaler, lastbilar med mera är ju just detta logistikföretagets huvuduppgift och dom löser detta oftast galant vilket är bra för fabriken som endast vill och kan sälja sina stolar. Precis som den där webshopen.. Däremot har ju fabriken en intern logistik att ta hand om. Främst flödet från kundens beställning till producerad stol. Då pratar vi från telefonsamtalet/faxet->orderregistrering->kontroll av kapacitetsbehov->orderbekräfta->beställa material från lagret->framställa stolen genom hela produktionsprocessen->lagret igen->lastning på bilen... Men detta är väl ett annat kapitel ;-) Du kan ju likna en webshop med postorderföretag som Ellos exempelvis.. Dom har en klart fungerande papperskatalog (som någon annan trycker), väl fungerande intern logistik och bra avtal med transportörena som sköter resten. Och så har vi då de aktörer som enbart säljer webshoplösningen... EDIT// Rättstavning + sista raden |
|||
Svara med citat |
2007-01-26, 21:15 | #8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Problemet med många ordrar för mindre webshopar handlar nog mer om att bemöta kundanstormningen. En liten företagare är inte rustat för den belastningen och saknar resurser att skapa sig förutsättningarna.. |
|||
Svara med citat |
2007-01-26, 22:05 | #9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Jag ser det från ett annat håll. Tack vare Internett och e-butiker så är det möjligt att starta företag som man på traditionellt sätt inte ens skulle ha funderat på att starta. Tack vare räckvidden så kan du starta ett företag med ett så nischat område att de behöver hela Sverige, Europa eller hela världen som marknad för att få ihop en tillräckligt stor marknad. Ta t.ex. en kul liten produkt som knapp.nu som jag knappt :P tror är intressant att köra på annat sätt. Citat:
Citat:
Med vänlig hälsning Robert Högberg |
|||
Svara med citat |
2007-01-29, 09:40 | #10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Vi har klarat oss i tre år och med lite flyt är vi på väg att expandera kraftigt. Vi har haft en uppsjö med kloner ända sedan vi startade och har trots detta klarat oss jättebra. Anledningen kan jag helt klart säga är pga att vår logistiklösning är överlägsen. Vi sitter här just nu och implementerar andra versionen av vår sorteringsrobot med inbyggd knappräknare. Vårt logistikflöde är väldigt, väldigt slimmat, och vi har tänkt sekunder per order när vi byggt systemet som vi nu bygger om för tredje gången. Det som har gjort att vi klarat oss så bra är att vi är ett logistikföretag. |
||
Svara med citat |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|