Kom ihåg mig?

Logiskt upplägg i webshop

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-12-30, 20:00 #1
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Well, dags för att ge sig in och hjälpa en vän med en enkel webshop - han säljer redan idag i fysisk butik men vill komplettera med en webbutik och bad mig om hjälp (vilket kanske var ett mindre bra val )...

I vilket fall som helst så hanterar jag ASP och databaser och gud vet allt utan några större problem (utan att för den sakens skull vara någon expert, men är iaf inte helt lost), men det jag är lite osäker inför och skulle behöva lite tips på är helt enkelt vilket upplägg man bör använda i vissa avseenden.
Dvs jag behöver inte någon direkt hjälp med själva kodandet, främst hur man bör strukturera upp det hela...

Lite info som kan vara värt att veta:
- Ganska få produkter, max ett femtiotal
- Inga större krav på hög kapacitet då det är i liten skala (mao få besökare) som gäller
- Webhotellet idag är Windows server - mao inte PHP som är aktuellt

- Känner mycket väl till OS Commerce och liknande, kanske blir det en sådan lösning till slut - men alltid kul att testa, om inte annat för att lära sig nåt - och dessutom innebär det möjligheten att man kan få allt exakt som man själv vill (plus att jag slipper börja harva med PHP )

Det jag främst har funderingar på är hur själva varukorgen bör baseras, vissa förespråkar cookies - men det känns aningen osäkert då många idag har detta avstängt. Alternativet är då sessions och / eller att använda sig av en databas även för varukorgen (alltså att en post skapas i en databas för varje vara som läggs till i en varukorg).
Mitt val lutar åt det sistnämnda - finns det några nackdelar med detta valet? Något jag absolut inte bör missa?
Eller det kanske finns någon helt annan teknik jag har missat!?

Därutöver har jag i dagsläget tänkt mig följande tabeller:
- En för varor, produkter
- En för lagda ordrar
- Ett kundregister
- En tabell som hanterar vilka varor som tillhör en viss order

Därutöver kan det givetvis tillkomma externa funktioner såsom kanske en blogg för ägaren osv.
Men det jag främst undrar är alltså om jag missat någon tabell för att själva webbshoppen skall fungera - vore så förbannat trist om man drar igång för mycket och har missat en viktig detalj i början som innebär stora mängder merjobb i slutändan.

Databasval Access eller MySQL är ännu inte gjort - några stora brister med den ena jämfört med den andra (förutom att Access inte klarar lika mycket multipla användare - vilket dock inte skall innebära något problem i detta fall)? Säkerhetsmässigt vilken är att föredra?

Well, som sagt vore väldigt tacksam för lite hjälp / några idéer / kommentarer / synpunkter angående ovan - och hojta gärna om ni har lite andra "do och don't do" när det gäller webshoppar. Hoppas jag varit tillräckligt klar i beskrivningen så att åtminstone någon förstår.

Och yes, jag har sökt men inte riktigt hittat svar på de frågor jag ställer - tillrättavisa mig gärna
Alla svar / tips / synpunkter mottages med stor glädje!
Yepp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017