FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har gått och funderat på en sak rätt länge nu.
Dessutom passar frågan sig rätt bra eftersom jag funderar på att lansera, eller sälja, en sajt och har två domännamn. storbildstv.se och storbilds-tv.se (som jag nyligen införskaffade för att besökare inte ska komma fel) Problemet här är att jag kommer behöva göra en redirect åt något håll. Antingen från den utan bindestreck till den med, eller tvärtom. I fallet med storbildstv är det nog rätt att sätta "huvuddomänen" som storbildstv eftersom ordet skrivs ihop. Men vad tror ni domänexperter om domäner som egentligen ska särskrivas? Kommer inte på ett bra exempel på rak arm, så tar ett grymt dåligt exempel, men ni får låtsas som att det är en attraktiv domän. www.svarta-skor.se Säg att man byggde en stor portal kring ett väldigt stort och känt koncept, "svarta skor". Ur SEO-syfte känns det som att svarta-skor.se vore överlägsen svartaskor.se, eftersom den första innehåller ett mellanrum, precis vad besökaren söker efter. Men efter att ha pratat med lite folk verkar det som att bindestreck kan vara ganska dåliga. Inte minst för att besökare som tycker om sidan ofta tenderar att glömma bort det, och hamnar på konkurrentens svartaskor.se istället. Går en bindestreckdomän för SEO före en bra typein-domän? (även om bäst vore att ha bägge). Jag tycker det. Sålänge man inte ska sälja, då låter den andra mer värdefull, paradoxalt nog. Edit: Fixade grammatikfel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
VIP
|
Gör en 301-redirect till storbildstv.se
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Mjo, lite så jag tänkt med. Tack för bekräftelsen dock
![]() Är SEDOs värderingar något att ha förresten (ang storbildstv.se)? Läst rätt mycket kritik mot domänvärderingar. Kanske lika bra att lägga upp den och se. Missdomain verkar ha rätt få besökare. Har därför funderat en del på SEDO men frågan är om just .se är särskilt lyckat att lägga där. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tycker att din jämförelse haltar rätt rejält.
Svarta skor skriver man med mellanrum, dvs "svarta skor" och vanligast är att ha domäner som är sammandragna, dvs svartaskor.tld. Jämför t ex följande två: Sony Ericsson -> sonyericsson.com (de använder även sony-ericsson.com, men redirectar till sonyericsson.com) Gula Tidningen -> gulatidningen.se (gula-tidningen.se används inte ens) Så Svarta skor ska vara svartaskor.tld eftersom folk är vana att oftast inte använda bindestreck i domännamn. Vad gäller domännamn så känns det inte "normalt" att skriva svarta-skor.tld, inte för gemene man, iaf inte vad jag tror. Men i just ditt fall kan det eventuellt vara en fördel att använda storbilds-tv.tld som huvuddomän iom att man söker just på ordet "storbilds-tv". TV är ett sådant ord att folk är vana vid att sätta bindestreck framför eller efter, t ex "färg-tv" eller "tv-bild". Är det ruskigt hård konkurrens på ordet storbilds-tv så tycker jag att du ska använda storbilds-tv.tld eftersom det ger dig en liten fördel rent sökmotoroptimeringsmässigt. Det är nog inte lika många som söker på order sammandraget, dvs "storbildstv". Men om nu nån skulle skriva storbildstv.tld i sin webbläsare, så kommer de till storbilds-tv.tld iaf, vilket inte gör dig något ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Mycket intressant svar Seattlegrunge! Jag har faktiskt inte tänkt på att folk faktiskt kan stava det med bindestreck också. Exakt sådant jag var ute efter. Bra synpunkt som kan få mig att byta huvuddomän
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
"Storbilds-tv" är ju den rätta stavningen och den de flesta använder sig av (fortfarande som tur är).
"Storbildstv" är helt fel och troligen väldigt sällsynt, bl a eftersom TV är ett låneord från början och samtidigt blir det fem konsonanter på rad vilket gör det mer svårläsligt. "Storbilds tv" är helt fel den också men tyvärr ganska vanlig iom att dagens svenska ungdomar (även äldre) allmänt är så förbaskat usla på stavning och då i synnerhet särskrivningar. Din domän med bindestreck har alla förutsättningar att bli den bästa eftersom den är korrekt stavad enligt svenska språket. But that's my opinion ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jo det är trist att särskrivningen är så utbredd. Blir svårare att optimera för bestämda fraser och nyckelord eftersom de stavas olika av olika människor i olika sammanhang.
Å andra sidan öppnar det upp vägen för flera mindre aktörer, eftersom trycket inte blir lika koncentrerat utan mer utbrett, vilket är postiivt. Men du har rätt i att storbildstv som så är rätt svårläsligt. Vore kul att göra en undersökning, skulle faktiskt tro att antalet sökningar blir som i: 1) Storbilds tv 2) Storbilds-tv 3) Storbildstv Men något som jag är ännu mer intresserad av är vid exempel svarta-skor.se, jag har från flera hört att bindestrecket sänker värdet rejält. Och naturligtvis återspeglas domänens värde i hur mycket man kan tjäna på domänen, och därmed på hur effektiv den är. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
VIP
|
Citat:
Värderingar kan ju vara bra, då får du en oberoende part som värderar. Finns ju många fler än sedo, har dock inga andra namn på seriösa spelare i huvudet, det finns många oseriösa. Miss Domain eller Sedo - ser det lite som du säger. Inte så mycket besökare i Sverige, ännu, som köper domäner. Men det ändras väl mot fler och fler med tiden. Tror inte att så många svenska säljs via Sedo, men t. ex kryssning.se/kryssningar.se och många andra har sålts där för betydande summor. Men, jag brukar säga såhär. En riktigt bra domän behöver inte ligga någonstans. Dem kommer till dig och frågar ifall din domän är bra nog. Har du inte fått åtminstone några bud till den epostadressen som står i dina kontaktuppgifter via IIS.se så är domänen nog inte så bra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har inte lagt in någon email där. Kanske något man borde göra. Riktigt bra svar förresten, Maccke. Intressant fråga med bindestreck eller ej.
Well, spelar egentligen inte så stor roll att få den såld. Jag var mest lite nyfiken. Men jag fortsätter mycket hellre utveckla den egna sidan för domänen jag arbetar på. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
storbilds tv blir: Menade du: storbildstv Så där lär väl större delen av trafiken försvinna. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|