FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Önskar lite feedback på vad ni skulle göra! Jag har sålt varor i söndags fysiskt i vår butik. Via avtal med HB finans dvs avbetalning , kund tog med sig varorna hem på söndagen jag installerade varorna i måndags morse samt på kvällen på måndagen. I dag 11.00 vill kunden häva affären p.g.a att det blev för dyrt... Det var inte igenomtänkt...allt gick så snabbt säger kunden Fakta: Varorna var nedsatta p.g.a demo använda. Arbete, + matrial har förbrukats... Kunden informerade även i söndags att de hade alltid pengar över varje månad. Så köpet var inga problem!!! Hur långt skall man ge "kunden" har alltid rätt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
var det matvaror? :-)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vad jag själv ha fått erfara vid flera tillfällen så finns det inte någon sk "ångerrätt" för företag (antar att din kund är ett företag). Så om köpet är genomfört så borde din kund ha svårt att ångra sig om ingenting som skett har stridit mot standardiserade avtalsformer, t.ex. "avtal 90". Däremot vill man skapa goda referenser så bör man tillgodose kundens önskemål så långt det bara går. Kan ni inte mötas halva vägen och komma översens så båda parter blir nöjda ? Du tjänar alltid i längden på att kunden är nöjd om du ämnar att driva en långsiktig verksamhet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Kunden har handlat i butik, som jag förstår det. Kunden har ingen ångerrätt och rent rättsligt kan du informera kunden om att köpt är köpt och det är bara att betala.
Vill du vara snäll kan du erbjuda kunden att få tillbaka större delen av pengarna, med avdrag för installationskostnaden och andra kostnader som du haft i samband med detta. Om krediten kostar dig pengar att häva bör kunden betala det också, som jag ser det.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Be kunden att kontakta HB Finans och om dom löser krediten kan du köpa tillbaka varorna exkl en viss procent på tex 20% samt för ditt nerlagda arbete. Kunden får kontakta HB finans själv eftersom det är först och främst där det ska lösa sig. Sätt dig inte mellan HB Finans och kunden, då får du bara massor av arbete.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
om du har möjlighet anser jag att du bör kunna ta tillbaka varorna men arbetet får han betala, det tycker jag är rimligt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag säljer hemelektronik.
I butik till slutkund (privatperson) i detta fall... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Eftersom det börjar att närma sig jul så går det inte att få produkten "Plasman" upphämtat samt tillbaka innan jul.
Så jag erbjöd en ny i stället... Vilket jag beställde.... Så det är den vi väntade på.. Det gick endast 1 dag så ville de häva allt dvs ca 40.000.- Då har jag varit i ex antal timmar på installation står för 2 frakter ca 1000:- De vill häva allt.... Problemet är att det ligger många timmar i det hela + att de kunder som ville ha hjälp inte fick det då denna kund tog upp tiden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
de andra produkterna som de köpte är demo ex till stark rabatterade priser...
Så där borde det inte ligga någon som helst öppet köp. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Problemet som jag ser det är att det är en liten stad och man vill inte höra en massa skit på stan.....
Men det suger rusigt att man åker på en massa kostnader...i samband med detta. Man är för snäll antar jag... vad skulle ni ha gjort? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|