Kom ihåg mig?

webbhotell, loggar & polisen?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-07, 10:55 #1
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004

Får ett webbhotell där jag är kund lämna ut information från min databas på webbhotellets server till polisen om polisen ringer upp webbhotellet?

Vad är det som gäller? Är det frivilligt för dom lämna ut, är dom skyldiga lämna ut, ska jag som kund förfrågas/informeras?

All information är välkommen...
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-07, 12:10 #2
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2003
Decibels avatar

En polis har inga befogenheter där, endera är det VB eller åklagare som beslutar om liknande, polisen får inte ens besluta om kroppsbesiktning själva så jag ser det väldigt långsökt att polisen själva utan åklagarstöd får begära ut uppgifter hur som helst, och det händer bara i de fall då det föreligger skälig misstanke om brott.

Är väl bara myndigheter som kan begära ut detta, och då ska det finnas beslut om denna handling också ifrån den avdelning som handhar såna ärenden, men polisen själva, nene
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-07, 12:58 #3

I detta fall gäller det en polis från länskriminalen i sthlm som ringt upp mitt webbhotell igår och webbhotellet har då lämnat ut uppgifter från en databas från en av mina sajter.

Jag är inte insatt i vad polisärendet gäller men man försöker spåra en person som skrev ett inlägg på sajten i januari. Eftersom jag aldrig varit kläm med farbror blå innan är jag inte insatt i hur en utredning fungerar och eller vem som får göra vad men det känndes mycket olustigt att webbhotellet bara lämnade ut uppgifterna utan att varken fråga eller informera mig.
Oläst 2006-10-07, 13:09 #4
Decibels avatar

Decibels avatar

Tror inte det spelar någon roll om det är LK som gör förfrågan, polis har inte den befogenheten, sen kan det mycket väl ha funnits åklagarbeslut eller beslut av någon som kan ta sådana beslut med i handlingen.

Om kunden ifråga ska upplysas eller inte är nog upp till hotellet, ibland brukar det stå att det ""är välgörande om utlämnad information inte delges den person ärendet berör"", annars ser jag inga hinder till att inte nämna det för kunden.

Prata med hotellet, be om ett K-nummer, det är ärendenumret på polisens handläggning och är vanligen offentlig uppgift (exkl.person/sakuppgifter som gör att parterna kan identifieras), detta borde hotellet med största sannolikhet ha blitt upplysta om, det har vi fått de gånger det gjorts förfrågan.
(k-numret återifinns också på ev. beslut om "uppgiftsutlämning" (kommer inte på rätt ord))

En annan sak, polisen ringer inte, dom skickar brev.

Ska väl tillägga att detta inte är 100%-iga fakta utan hur jag uppfattade hur det låg till när vi hade ett sådant ärendet i våras och jag frågade juridiskt kunniga om saken.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-07, 13:26 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Är en intressant fråga, om det är vanliga rena loggfiler så är det annan sak. Men att rota i en kunds databas och leta om det finns loggar skulle jag se som ett intrång från webbhotellets sida.

Om det finns beslut från åklagare så måste dom lämna ut men finns inget som hindrar webbhotellet att råka redera loggar så det inte finns något att lämmna ut.

Men låter mycket märkligt att dom får beslut för ett inlägg på en sida när dom inte klarar utreda något större saker ens.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-07, 13:44 #6

I detta fall så ringde polisen upp mig efter webbhotellet och ville ha hjälp eftersom webbhotellet inte kunde hitta den eftersökta informationen i databasen. Det var då jag blev så förvånad att webbhtotellet hade varit inne och rotat i databasen.

Jag har ett namn och nummer (i polisen nummerserie) så jag antar att det var en riktig polis som ringde, men man vet ju aldrig.

Är det vanligt att polisen kontaktar webbhotell för att få ut data?
Oläst 2006-10-07, 13:46 #7
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Är det inte positivt för webbhotellet att samarbeta istället för att motarbeta?
Det underlättar oerhört mycket, dock skulle jag inte vilja att någon lämnar ut information ifrån mina databaser...
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-07, 13:49 #8

Nu är det inte samarbetet jag är emot utan att webbhotellet lämnar ut data från mina databaser utan att fråga/upplysa mig först, det känns mycket olustigt! Hade dom ens motringt och kollat att det verkligen var polisen som ringde?
Oläst 2006-10-07, 19:47 #9
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Reg.datum: May 2006
Håller med robertsson, nog borde webhotellet fråga/upplysa först!?

Jag har börjat köra krypterade databaser hos dom kunder som vill betala extra för det, det är även bra att köra krypterat ifall servern skulle bli stulen eller liknande.
Tyvärr går det ej att använda MySQL:s inbyggda krypteringsfunktioner ifall man vill ha högsta säkerhet...
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-07, 22:16 #10
oJones oJones är inte uppkopplad
Medlem

oJones oJones är inte uppkopplad
Medlem

Citat:
Originally posted by Decibel@Oct 7 2006, 13:09
En annan sak, polisen ringer inte, dom skickar brev.
Jodå, Polisen ringer i vissa fall upp när de vill ha information.
Har varit med om det tre gånger själv.
Alla tre gångerna gällde det bedragare från Blocket/Tradera (som även beställde ett tiotal laptops i ett annat företags namn) som de var på jakt efter och eftersom de blåste oss också så ställde vi gärna upp.
Var ingen jakt i kundens egna filer, utan bara IP från loggfiler.

Se dock till att du får ett telefonnummer till polisens växel och ring upp dem själv, be därefter att få prata med samma polis igen. Får du inte telefonnummer och namn är något skumt.
Se till att få alla ärendenummer osv.
oJones är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017