Kom ihåg mig?

Konflikt i företaget

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-13, 13:10 #1
twaster
Guest

twaster
Guest

Ni som förhoppningvis har lite erfarenhet kanske kan få mig att se ljuset i en lång tunnel.

Jag och min fd kollega har ett företag där vi har sålt inkromet i företaget och nu är vårt företag skyldiga pengar till det företaget vi sålt inkromet till.

För min del vill jag bara bli av med företaget och starta på nytt utan kompanjoner. Men detta verkar vara en lång process, min fd kollega verkar ine vilja stänga ner utan allting förhalas hela tiden. (Tex ja de skall göras nästa vecka, då är det boka med.... Veckan därpå, Ja tyvärr så gick inte de för att, men nästa vecka.......)

Finns det något man kan göra för at få ett slut på sådana här situationer (jag har aldrig haft tillgång till ekonomin utan det är jag som "gjort" saker och sett till att ala produkter blev gjorda och alla kunder var glada.)

Vad kan det tänkas att man gör samt hur gör man detta, har jag rättighet att få tillgång till allt material. (tex dra in någon jurist, utomstående revisor, sätta företaget i konkurs).

ps.Det är ett aktiebolag.ds
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-13, 17:43 #2
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Hur kan ni vara skyldiga något till ett företag som köpt något av er?? Finns det några mera åtaganden er emellan?
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-14, 08:08 #3
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar

Reg.datum: Aug 2003
1: Hur kan ni vara skyldiga det andra företaget?
Sålde ni dårliga/trasiga saker eller har ni varit kund hos dom?

2: Hur stor är skulden?

3: Eftersom det är ett AB så borde er revisor eller ekonomiansvariga få en inblick i vad som händer.

4: Vad menar du med inkromet?
Är det kontorsmöbler och andra fysiska saker eller är det även tex. kundregister, etc?

5: Hur ser ägandefördelningen ut?
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-14, 09:52 #4
twaster
Guest

twaster
Guest

1. Företaget köpte ett av våra 2 företag samt alla produkter från det andra företaget.
Enligt min kollega skulle detta innebära att vi skulle gå plus minus noll och kunna stänga ner företagen. Men nu verkar det som att vi kommer att vara skyldiga pengar. Samt att av någon outgrundlig anledning vill han inte lägga ner eller slutföra avräkningen.

2. Vet ej ka ninte få ett riktigt svar.

3. Kanske borde gå till dom.

4. Läs 1:an.

5. 50 / 50

Finns inga fler åtagande mellan oss, förutom att sista avräkningen och sen får man se vad det kostar.

Som jag skrev innan så vill jag bara bli av med allting , men vet som sagt inte riktigt hur att gå tillväga.
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-14, 09:53 #5
egenfirma egenfirma är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2006
Nykomling

Det här är inget att leka med. Du bör kontakta en jurist, som är proffs på sånt här. Skönt iallafall att det är ett AB, det gör saken enklare och tydligare. Det kan finnas flera saker att göra, men det beror på olika omständigheter. Bland dem kan finnas att försätta bolaget i konkurs, eller att ensidigt säga upp sin styrelseplats till bolagsverket. Risken du står (om du är styrelseledamot vilket jag förutsätter efter din beskrivning) är att bolaget kommer på obestånd och inte uppfyller sina skyldigheter (moms, skatt etc) varpå du kan bli personligt ansvarig.

Några frågor är tex:

-> Hur stor del äger du?

-> är du styrelseledamot?

-> är någon av er vd?

-> hur kommer det sig att ni har en skuld till köparen?

-> När man säljer inkråmet så betyder ju det att man har sålt av all verksamhet och bara har pengarna kvar i bolaget. Vad har ni tänkt göra med dessa pengar i detta bolag? Vill du avveckla verksamheten så vore det naturligare att sälja hela bolaget än inkråmet, annars får man ju sälja bolaget som ett skalbolag för att få loss pengarna.

Många frågor och en del lite känsligt kanske. Du får gärna maila om du vill bolla det lite mer privat.
egenfirma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-14, 09:58 #6
Nykomling

Nykomling

Här kom lite mer info, vi postade om varandra.

1. Här borde köparen sannolikt köpt båda företagen istället. Ni borde ha haft kompetent konsultation av en revisor eller jurist innan ni sålde, som kunde tala om vad konsekvenserna av olika alternativ skulle bli. Eftersom det är ett AB så kan det vara idé att försätta det i konkurs (om kapitalet är förbrukat) för att stoppa blodflödet och inte riskera personligt ansvar. Står du i borgen för något lån, avtal eller liknande?

Du bör definitivt kunna få information från er revisor.
egenfirma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017