FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Nu är jag lite partisk i frågan då Björn har gjort mycket av min markup och css på sistonde, men (hehe) jag tycker det är skitbra. Det finns flera anledningar, jag kan koda serverside och se till att använda divvar och paragrafer på ett vettigt sätt, sedan kan man via stylesheets styla om mycket av sidan utan att behöva rota i serverside-koden.
Visst kan man uppnå motsvarande med ett template-system men det är ett onödigt abstraktionslager jag gärna håller mig borta från tills vi är fler än två som jobbar med sidorna. Om vi hade jobbat med tables som huvudsaklig designmetod hade det varit betydligt svårare att jobba såpass parallelt som vi kan jobba idag. Dock håller jag med om att när man själv sitter med koden så känns det som att man lägger 10x så mycket tid på css-baserad design som på tabell-baserad. Det handlar nog om att nöta och nöta tills man kan alla små specialtricks. Ett exempel på den här arbetsmetoden är mitt senaste projekt som jag kodade från scratch med ett "tekniskt utseende". Jag insåg att det höll på att börja hända saker var tvungen att skaffa en bättre design. Kallade in Björn som utan att ha tillgång till koden skapade en templatesida med css utifrån min div-struktur. Allt jag behövde göra var ett par mycket små kodändringar samt kopiera in css-filerna och ett par bildfiler. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Som svar på Björn (och i viss mån Grazzy).
Jag använder inga tabeller i när jag designar. Jag framförde bara orsaker till varför tabelller inte är sådana styggelser som många påstår. Allt det du drar upp är giltiga argument, däremot bör man vara medveten om att idag saknas (förunderligt nog) kompetensen, i sådana fall kan en tabell-baserad layout med lite eftertanke fungera lika väl. Men, som sagt, idealet är en sann delning av innehåll, struktur, presentation och beteende. Eller så långt som går i dagsläget i a f. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|