Kom ihåg mig?

Är tables till för layout egentligen?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-16, 22:11 #11
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Nu är jag lite partisk i frågan då Björn har gjort mycket av min markup och css på sistonde, men (hehe) jag tycker det är skitbra. Det finns flera anledningar, jag kan koda serverside och se till att använda divvar och paragrafer på ett vettigt sätt, sedan kan man via stylesheets styla om mycket av sidan utan att behöva rota i serverside-koden.
Visst kan man uppnå motsvarande med ett template-system men det är ett onödigt abstraktionslager jag gärna håller mig borta från tills vi är fler än två som jobbar med sidorna. Om vi hade jobbat med tables som huvudsaklig designmetod hade det varit betydligt svårare att jobba såpass parallelt som vi kan jobba idag. Dock håller jag med om att när man själv sitter med koden så känns det som att man lägger 10x så mycket tid på css-baserad design som på tabell-baserad. Det handlar nog om att nöta och nöta tills man kan alla små specialtricks.

Ett exempel på den här arbetsmetoden är mitt senaste projekt som jag kodade från scratch med ett "tekniskt utseende". Jag insåg att det höll på att börja hända saker var tvungen att skaffa en bättre design. Kallade in Björn som utan att ha tillgång till koden skapade en templatesida med css utifrån min div-struktur. Allt jag behövde göra var ett par mycket små kodändringar samt kopiera in css-filerna och ett par bildfiler.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-17, 07:03 #12
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Som svar på Björn (och i viss mån Grazzy).

Jag använder inga tabeller i när jag designar. Jag framförde bara orsaker till varför tabelller inte är sådana styggelser som många påstår. Allt det du drar upp är giltiga argument, däremot bör man vara medveten om att idag saknas (förunderligt nog) kompetensen, i sådana fall kan en tabell-baserad layout med lite eftertanke fungera lika väl. Men, som sagt, idealet är en sann delning av innehåll, struktur, presentation och beteende. Eller så långt som går i dagsläget i a f.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017