FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
jag har en tjänst jag vill ta betalt 30SEK för och har tittat runt på betallösningar. Kort är besvärligt och en del användare tvekar till att knappa in uppgifter på nätet. Betala via telefon som blocket gör vore ju smidigt tänkte jag... får kvar 19,5-22,5 beroende på månadsavgift och liknande... är inte det sjukt dyrt? En rimlig avgift för dem vore att ta 3-5 kr av en betalning på 30. Är jag helt ute och cyklar eller är det något som är galet? Vad jag förstått är Telia en ganska stor bov i sammanhanget. /hpe |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Det stämmer nog bra, telefon och SMS lösningar har otroligt höga avgifter.
Och det är operatörerna som är boven i dramat. Att få behålla ca 20:- av 30:- låter dock som en ganska bra deal i sammanhanget. På ett sms försvinner ca 50%. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vad folk aldrig verkar ta hänsyn till är momsen. På ett slutpris mot konsument har du momsen medräknad, på en kickback från en leverantör är den exklusive moms.
30kr ex moms = 24kr. Har du ut 19.5-22.5 ska du vara glad, eftersom det verkar vara precis den ersättningen du kan tänka dig betala för transaktionen, så var det problemet löst. Edit: FYI: Telia tar 15% på betalsamtal.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Att ta betalt för en vara med telefon eller sms är för många förknippat med en säkerhet som man inte känner inför hanteringen med konto/kreditkort. Om det sedan är säkrare eller inte (jämfört med t.ex. E-kort som Klein nämnde) verkar inte nödvändigtvis ha så stor inverkan på kunden. Det ju också många som faktiskt fortfarande inte har ett VISA eller Mstercard, så telefonbetalning är på det viset mer tillgängligt för "den stora massan".
Jag har letat länge efter en telefon eller sms-tjänst, men precis som hpe123 så tycker jag förlusterna är fullkomligt vansinniga. Ofta en förlust på 40% eller mer. Så om någon kan tipsa om en vettig telefon/smsbetalningstjänst, så är jag oerhört tacksam. EDIT: Tobbe, ditt inlägg postades efter att jag började skriva mitt. Om det stämmer så är det ju faktiskt inte så illa. Kanske jag har stirrat mig blind på summan och glömt läsa det finstilta med momsen inräknad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
INTE rimligt... betalar kunden 24 bör jag få behålla MINST 21. Det är i alla fall min åsikt. mvh hpe Hmmm.... Telia tar 15%... Telefix tar 70kr av 200kr inkl moms... 30kr går bort till Telia... de får kvar 40kr... HUTLÖST. VIATEL tar 25%, dvs 50kr, Telia tar återigen 30kr... kvar 20kr...10%... mer rimligt, men då tillkommer månadsavgifter och mycket högre startavgift... Verkar som det finns en affärsmöjlighet att ta 5% utöver Telia, dvs 20% totalt... Mycket billigare för kunden och ändå riktigt bra marginaler, man har ju inte så mycket kostnader... någon som är sugen på att göra en sådan lösning? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tomas,
Det bästa jag hittat hittills är Viatel. De kostar 25% men då tillkommer 990kr startavgift samt 100kr fast månadsavgift. Kan återkomma om jag hittar något bättre /hpe |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag använder MOSMS som så många andra för betalning via SMS. Man tjänar inte så mycket på det, men MOSMS erhåller å andra sidan en bra kvalitet. Det är hutlöst hur mycke Telia med andra tar för såna här lösningar. Det är trist, men man kanske får bita i det sura äpplet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Pay&Read var mycket billigare... ingen startavgift, inga fasta kostnader... 16% av inkl.moms priset, upp till 100kr 8% mellan 100 upp till 500 och 4% över 500 Spöar de andra som håller på med telefonbetalningar så det sjunger om det... Med mitt tidigare räkneexempel blir det: Jag tar 30kr av kunden, får behålla 25,2. Dessutom, som en bonus kan man ta mer än 200kr betalt. Vet inte om detta klassas som reklam men jag har ingenting med Pay&Read att göra (eller kn man få köpa aktier där?) och den lösningen jag kommer välja om jag inte snubblar över något mycket bättre. mvh /hpe |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|