FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Har skickat en faktura till en kund som inte betalar den dag då fakturan förfalligt. Mina villkor ser ut enligt nedan. Betalningsvillkor: Efter förfallodagen debiteras dröjesmålsränta/månad enligt räntelagen med 21 % över gällande diskonto. Betalning ska vara oss tillhanda 20 dagar efter enligt förfallodatum. Har hört från andra att ett företag inte är skyldig att betala en faktura om den ställs på 20 dagar netto. Utan kan med laglig/juridisk rätt vänta tills 30 dagar har gått. Stämmer detta? Likaså, måste min kund opponera sig emot detta inom en viss tid efter kunden fått fakturan för att dom inte ska få betala någon avgift när dom då betalar efter 30 dagar? När jag ska debitera dröjsmålsränta så beräknas denna för ett helt år, dvs. 365 dagar om man inte anger som i mitt exempel - dröjesmålsränta/månad. Har jag då rätt att debitera dröjsmålsränta baserat på 30 dagar? Stämmer det också att jag utan påminnelse genom att kanske ringa till kunden och göra den observant att fakturan har förfalligt kan debitera dröjsmålsränta från dag 1? Någon som vill förklara och kanske även rätta mig om jag har skrivit fel i mina betalningsvillkor. Tacksam för ett svar. /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
|
|