Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

mod_rewrite, 404 not found

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-01-20, 12:17 #1
zmodem zmodem är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2003
zmodem zmodem är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2003
Sitter just nu och funderar lite på hur jag ska bygga upp plattformen för den nya versionen av min hemsida som alltid finns någonstans i bakhuvudet (men brukar dröja innan den visar sig på nätet).

Jag hade tänkt lägga allt innehåll på sidorna i en databas, och för att se sidorna skulle användarna få anropa scriptet t.ex. såhär: /cgi-bin/script.cgi?sida=sidans_namn

Detta tänkte jag fixa med mod_rewrite, så att när de begär http://www.server.se/sidans_namn så översätter mod_rewrite det till http://www.server.se/cgi-bin/script.cgi?si...ida=sidans_namn

Men saken är den, att om det inte finns någon sida i databasen som heter sidans_namn, så vill jag ju att besökaren ska få ett riktigt 404-error, och inte mötas att mitt fåniga script.

Jag kan tänka mig två lösningar på detta... en snygg och en ful
Den fula är att jag med cron kör ett script som lite då och då går igenom databsen och kollar vilka sidnamn som är godkända, och sedan skapar min .htaccess-fil efter det. Detta är ju inte speciellt snyggt, eftersom jag kommer ha en rad i .htaccess för varje sida.

Den andra varianten är att Perl-scriptet känner av att sidan som begärts inte finns, och sedan avger ett 404-fel. Frågan är då hur man gör detta? Det skall alltså inte bara stå "sidan finns inte", utan det ska vara ett _riktigt_ 404-meddelande. Dessutom skulle det vara extra bonus-bra om felet registreras som ett fel i server-loggen.

Nån som har några spontana kommentarer till min undringar?
zmodem är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017