Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad lär man sig i skolan egentligen?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-18, 16:50 #1
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
Går just nu andra året på gymnasiet. På sistone (började väl egentligen redan i nian) har jag blivit rejält skoltrött. Jag är rejält trött på att behöva gå upp tidigt för att åka till skolan. Ännu tröttare på alla läxor man får om diverse saker. Men det som nog tar priset är hur mycket skit man egentligen får lära sig i skolan.

Ta till exempel matten, vad är det egentligen man får lära sig nu? Just nu håller vi på och kämpar oss med hur man räknar ut vinkeln på olika saker - till vilken nytta?? Sedan, ta svenska t.ex. Där får vi lära oss massa skit om Hamlet. Jag har nog missuppfattat det hela med svensklektionerna, men är det inte meningen att man ska lära sig SVENSKA? Jösses, borde man inte undervisa mer om grammatik med mera då flera, inte minst i min klass, har svårt att skriva på ett vettigt sätt?

I det hela har jag märkt att jag (ink. de flesta) enbart pluggar inför proven och efter proven glömmer man av allt. Är det detta som menas med att lära sig saker? Är det bara jag som tycker att man lär sig en jäkla massa skit i skolan nu för tiden? Är det likadant på högskolorna också, eller blir det bättre med tiden? Är det ens värt att satsa på att plugga vidare eller ska man t.ex. börja jobba direkt efter gymnasiet istället?

Känns som man skulle kunna korta ned hela skoltiden rejält, känns ju inte direkt motiverande att mala på med samma ämnen om och om igen. Finns det inga mer intressantare ämnen man skulle kunna ha istället? Ekonomi, entreprenörskap, mer lära om ergonomi, äta rätt eller vad som helst skulle man väl kunna undervisa istället?
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017