Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Frågor rörande preliminär självdeklaration och ska

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-09-07, 08:42 #1
mammamia mammamia är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2004
mammamia mammamia är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2004
Hej hopp!

Har några frågor som jag skulle uppskatta om de kunde diskuteras kring eller besvaras.

Driver ett HB där vi tidigare var tre delägare, numera bara två st. Delägarna har inte lämnat någon preliminär självdeklaration då tanken var att bolaget inte skulle göra någon vinst under året. Dock har saker och ting förändrats och istället för att investera kommer bolagsmännen att göra uttag, och således måste detta då beskattas. Dock undrar jag hur det fungerar kring delägaren som numera inte är delägare, ska han lämna in en deklaration för perioden han var delägare (finns ju dock inget fält där detta kan fyllas i självdeklarationen)?

Sen undrar jag dessutom när en delägare anses vara ute ur bilden, enligt avtal oss emellan så skedde utträdet av delägaren i april, dock tog pappersexercisen för bolagsverket ytterliggare någon månad. Gäller vårt avtal eller anses utträdet ske när bolagsverket är färdiga med förfarandet?

Ytterliggare en fråga är hur man ser på detta med insättningar i bolaget. Delägare har under förra året gjort insättningar, hur påverkas dessa insättningar när nu bolagsmännen gör uttag. Låt oss säga att vi har gjort insättningar på 20 000 SEK/bolagsman. Således har väl bolaget en skuld på 20 000 * 3 till bolagsmännen. Ses skulden som en kostnad när bolagsmännen gör uttag på de första 20 000/bolagsman? Dvs är de första 20 000/bolagsman befriade från skatt?
mammamia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017