FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Sitter och försöker strukturera upp ett system med olika användarrättigheter, men skisserna jag har tycker jag har blivit lite väl invecklade, med sql-frågor som börjar lika uppsatser! (Använder PHP & MySQL) Jag har ett system med olika användare samt hiraktiska objekt (Objekten är av olika typer). Objekt_typ1 | |-objekt_typ2 | --objekt_typ2 . | . |-objekt_typ3 . --objekt_typ3 För att bygga hirakin: objekt_typ2 och typ3 har varsin parent-fält i db:n för att ange objekt_typ1 respektive objekt_typ2. Nu utvecklar jag ha ett behörighetssystem som kan hantera, att man sätter olika behörigheter på olika objekt (Ex: Dold!) Egenskapen ska även ärvas neråt. (Om typ2 är dold så ska alla typ3-barnen vara lika så) En användare ska även kunna få rättighet att se ett specifikt objekt (Ex objekt_typ3,id=8) Ganska likt windows-filsystemsrättigheter med andra ord! Hur löser man dett på ett snyggt sätt i en databas? Någon som sett liknande? / Lasse Edit: Funderar även på att lägga hela hirakin i en table: id, parent, objekttyp, objektid om det underlättar! |
||
![]() |
![]() |
|
|