FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Det var en intresant diskussion i en tråd längre ner som var och nosade på vad jag ville ta upp, men den var placerad i fel tråd så jag gör ett nytt försök till att ta upp diskussionen hit istället.
Jag skulle vilja veta hur ni tänker när ni designar databasen som ni kopplar till sidan. Alla tänker vi ju olika och det skulle vara intressant att veta hur andra gör. Själv tycker man ju alltid att man gör bäst själv. Så här är chansen att ge tips till andra eller få idéer från andra. Såhär gör jag: Domäner Eftersom jag jobbar 100% objektorienterat(i PHP) har varje persistent klass en motsvarande tabell i databasen. Så fort jag skapar en ny klass skapar mitt ramverk en tabell i databasen där varje kolumn får namnet från sitt motsvarande attribut och datatyp efter attributets metadata. Samlingar En samling av objekt representerar jag som ett id-nummer som reffererar till en samlingstabell. En samlingstabell reffererar till sin ägare (tabellen som äger/reffererar samlingen) via ett idnummer. En tabell som motsvarar objekten i samlingen skapas också med en referens till samlingstabellen och en referens till det faktiska objektet som ingår i samlingen. När jag kollar runt lite bland bekanta hur de har löst dessa bitar börjar jag misstänka att jag är ensam om denna modell, skulle vara intressant hur ni andra gör. |
|||
![]() |
![]() |
|
|