FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Behöver hjälp med ett problem. Jag har läst många artiklar om detta på webben men det finns ingen som besvarar mitt problem (eller mina krav rättare sagt).
Jag håller på med ett ramverk för siter (xhtml) och ambitionen är att designen ska kunna stylas om med olika themes som jag har framställt. Problemet är att jag måste tänka väldigt generiskt och inte lösa ett specifikt problem. Saken är den att jag försöker mig på att skapa en container som man ska kunna kasta in sitt innehåll i, lite som en generisk komponent exempelvis för att visa en liten text i eller kanske en hel sida. Det jag har fastnat på är hur man löser själva den grafiska "ramen" som måste sättas runt boxen. Har gjort "rundade hörn" boxar tidigare med css, även läst ett tjog med tutorials hur detta kan göras med CSS. Men deras förslag håller inte riktigt på alla punkter. Jag visar en bild hur det måste fungera (med beskrivning nedan): ![]() Det som skiljer mitt sätt ifrån de flesta andras är att jag endast vill stretcha mittensektionerna av ramen (de som har siffran 100% i sig) där jag lämpligast har en bakgrundsbild som stretchas ut. Hörnbitar är det inget problem med och dessa får inte strecthas. Däremot så har jag det sedvanliga problemet med att skapa mittsektionerna *på höjden* (vänster och höger sida) och få dessa att stretcha så mycket som contentboxen i mitten vill (bestämms av innehållet eller fast width). Dessa vill ju endast ha så pass hög höjd som de har innehåll, dvs inget. Går det kanske att lägga in en bild i dessa div'ar och sätta bildens höjd till 100% och sedan styla bildens url?? :blink: |
|||
![]() |
![]() |
|
|