FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Läste på IDG att Windows server är säkrare än Linux Red Hat. Och tänkte dela med mig av min erfarenhet! Dock inte om säkerhet!
Har ett tag gått i funderingar på att sätta upp en Linuxburk hemma för att köra lite PHP och MySql. Jag har nästan aldrig sett Linux tidigare, så det blev att läsa lite på internet om de olika distibrutionerna. Har tankat hem 4-5 olika för att testa mig fram. Nu är det så att jag vill att i alla fall så ska hårdvaran fungera som den ska + att kunna surfa skadar ju inte heller. Började med Mandrake 10.1 och kanske 30 timmar sökande på olika Linuxforum för att förstå hur man konfigurerar det. Skrivaren en HP LaserJet 1010 fick jag inte i gång, men det värsta av allt är grafiken, trots uppdatering av drivrutiner (GeForce2 MX 400) går det inte att få hörgre upplösning än 800x600, hur skoj är det? fast jag bara har en 19" crt skärm är det fruktansvärt jobbigt. Nästa blev Fedora Core. Fruktansvärt segt om man startar den i KDE. Direkt efter installationen bråkade den om ljudkortet SB Live. Till det har jag inte hittat något sätt att få igång det, men här funkar nästan all maskinvara som den ska(utom ljudkortet då!). Testade från min windows att ftp:a och provköra webserevern + Mysql. Funkar perfekt. Vår fyråriga dotter passerar och "råkar" starta om den. Har säkert letet 25-30 timmar för att hitta ett svar på varför det inte går att surfa längre. Interna nätverket, ftp och webservern funkar, även publikt om jag öppnar port 80. Men det går inte att surfa eller hämta e-post. Gjorde en nyinstallation av Fedora, samma sak..... Planerna på en Linux som bara ska tuffa och gå som jag kan leka lite med börjar avta. Nåväl skam den som ger sig, Red Hat nästa. osv... osv... Är nu tillbaks på ruta ett med Mandrake som jag tycker fungerar bäst på den där datorn. Ska testa byta grafikkort för att se om inte upplösningen går att fixa till, jag har "lyckats" få den till 1024x768. Vet inte hur länge jag ids bråka med det där, fortsätter nog att testa mina PHP & MySql på ett externt konto (webbhotell) som vanligt. Vore roligt att veta om någon annan har/haft liknande erfarenheter av Linux. |
||
![]() |
![]() |
|
|