Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kraftfull server för virtualisering

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-13, 19:14 #1
jomo jomo är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2009
jomo jomo är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2009
Hej!
Jag skulle uppskatta om ni kunde dela med er av era erfarenheter och kunskaper kring följande; Jag vill placera en kraftfull server för virtualisering hos en bra colocationleverantör.

Specifikation på hur servern ska användas och vad den ska klara av:

- Storlek på server rackserver 1U
- Servern ska användas till att virtualisera 10 LAMP-servrar ( dessa ska läggas upp allt efter behov)
- Servern ska ha mjukvaru backup (open source) samt hot-swap diskar (4 sådana som lätt kan bytas ut vid behov)
- Mjukvarubrandvägg (open source)
- Raid 1 eller 5 eller det som är lämpligast?
- Servern ska ha iLo eller Drac för att kunna omstartas om leverantören har en sådan switch.

- Arbetsminne? vet inte räcker det med 12 GB eller 16 GB
- Hårddiskarna ska vara snabba så de bör inte vara större än 300 GB? 4x300 GB?

Som grundoperativsystem antar jag att det måste bli en linux distribution men vilken är lämpligast? Ubuntu?
De virtuella servrarna som ska läggas upp kommer att hanteras av någon som inte kan jobba i shell eller terminalfönster utan ska kunna jobba med os’et via ett grafiskt gränssnitt och kunna sköta det från en dator var som helst i världen.

Fjärrstyrning med RealVNC? eller finns det annat bra program?

Den Virtuella LAMP-servern (som kommer att klonas) ska också förses med en kontrollpanel – ispconfig? vhcs eller virutalmin? har ingen erfarenhet alls av dessa förutom att de är open source.

De virtuella servrarna ska kunna hantera 1000 (i början) till 10000 (längre fram i tiden) användare som ska jobba mot en webbapplikation som är skrivet i php, JavaScript och som jobbar mot databas/databaser…
Dessa virtuella servrar ska inte användas till webbhotell men ska ha en kontrollpanel för att man lätt ska kunna jobba med apache, mysql, phpadmin med mera.

Det här kanske är to much men jag hoppas att ni IT-proffs kan hjälpa mig med lite tips och så.

Med vänliga hälsningar

/jomo
jomo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017